Volgens de Ierse TV-station RTE, dat zich weer baseert op cijfers van vastgoedmakelaar Savills Estate Agents, is 96% van de loodsruimte in de hoofdstad Dublin nu gevuld en is het elders in het land niet anders gesteld met de beschikbare capaciteit in de warehouses.

Structureel tekort

Voorzitter Owen Cooke van de transportgroep Independent Express zegt dat naast de dreigende Brexit ook de Ierse conjunctuur bloeit en de vraag naar beschikbare loodsruimte daardoor al hoog was.

Hij wijst er tevens op dat Ierse logistiek na de laatste economische crisis van 2008 heeft nagelaten te investeren in meer opslagloodsen. Daardoor is er eigenlijk een structureel tekort aan ‘tientallen’ warehouses voor de inklaring van goederen nu er weer een grens dreigt te komen tussen Noord-Ierland en de Ierse Republiek.

Paniekinkopen

De Ierse verladersorganisatie IFA waarschuwt intussen zijn achterban voor ‘paniekinkopen’ van opslagruimte. ‘Dat maakt het huidige probleem alleen maar groter voor de industrie’, stelt een beleidsmedewerker. Intussen zijn de prijzen voor de opslag van goederen de laatste tijd met 5 tot 10% gestegen, schat de Ierse landelijke mkb-organisatie.

De belangenbehartiger wijst er ook op dat de geplande Brexit op een bijzonder ongelegen moment komt voor de Ierse logistiek.’Eind oktober is met het oog op Halloween en Kerstmis al de drukste periode van het jaar voor de transport- en opslagsector. Extra opslagruimte is dan in een normale situatie al nauwelijks aan te slepen.’