De verhuisdozen zijn nog net niet gepakt, maar het scheelt niet veel als we over de drempel stappen van het bedrijfspand van TransHeroes. Dat is overigens de verzamelnaam waaronder verschillende logistieke bedrijven samen de markt proberen te veroveren (zie kader onderaan dit artikel). Tot voor kort viel warehousing daar nadrukkelijk ook onder. Sterker nog: die warehousing was juist de aanleiding voor het betrekken van het pand aan de Heliumstraat destijds.

‘Het was het meest tastbare onderdeel van het bedrijf’, vertelt directeur Edwin Asveld. ‘Maar het werd in verhouding met onze andere afdelingen wel steeds kleiner. Qua oppervlak was het de grootste, maar op het gebied van omzet inmiddels de kleinste. Bovendien met de meeste risico’s en de meeste investeringen.’

Asveld en het TransHeroes-team mikten vooral op importeurs, die hun goederen in Rijssen en omgeving zouden opslaan, waarna TransHeroes de Europese distributie zou verzorgen. Op een enkele klant na, bleek die ambitie toch niet helemaal te slagen.

‘Dat kwam door onze fysieke locatie. De trucking van de containers naar Rijssen was in verhouding te duur. In Rotterdam en omgeving is de opslagprijs hoger, maar je bespaart zoveel op transport, dat de kosten voor de warehousing-activiteiten uiteindelijk lager zijn. Bovendien hadden we een stuk of zeven andere locaties, in Rijssen, maar ook in Nijverdal en Vorden. In totaal zo’n 28.000 vierkante meter, maar logistiek gezien was het een drama.’

Binnenvaartterminal

De conclusie van de Rijssenaren luidde: nieuwbouw bij een binnenvaartterminal is de enige optie. De directie van TransHeroes knoopte gesprekken aan met Businesspark XL in Almelo. ‘Daar waren we ook al best ver, maar uiteindelijk bleek het een enorme investering voor ons. Parallel daaraan hadden we gesprekken met kopers van ons huidige pand. Buurman Gebroeders Leverink Transport heeft uiteindelijk onze warehouse-activiteiten overgenomen. Dat is een bedrijf waar we sowieso al veel mee werkten. We zijn per slot van rekening expediteur, dus we hebben geen eigen wielen.’

Op 1 april is dat gedeelte afgerond. De activiteiten zijn onder de naam TTS Warehousing, inclusief al het personeel, door Leverink overgenomen en het pand zelf is verkocht aan een derde partij. ‘Leverink profiteert nu flink van de investeringen die wij bijvoorbeeld deden in de automatisering, maar dat is prima. Ze kunnen vrij eenvoudig hun bestaande klanten in het door ons gefinetunede systeem schuiven. Het is een standaard softwaresysteem, volledig gespitst op onze dienstverlening.’

Tekst loopt door onder foto.

Dat er is gekozen voor Hengelo als vestigingsplaats, heeft een puur praktische reden. ‘We hebben simpelweg alle woonplaatsen van het personeel in kaart gebracht en gekeken hoe we zo min mogelijk reistijd konden verspillen. Daar kwam Hengelo uit. Per dag scheelt het ons 450 reiskilometers voor het personeel en op jaarbasis zo ongeveer 15.000 euro aan kilometervergoeding. En heel veel nutteloze uren.’

Het nieuwe pand, een markant kantoorgebouw waarvan het grootste deel al meerdere jaren leegstaat en een ander deel al is verhuurd, houdt in dat TransHeroes naast expediteur ook huurbaas gaat worden. ‘We trekken in augustus zelf in een verdieping met z’n allen en zullen het pand flink gaan opknappen en verduurzamen. Het is een prachtig pand, dat we alleen nog maar mooier gaan maken. Doel is om er huurders voor een langere periode voor te zoeken, dus dan moet je er ook in investeren. Het moet up-to-date zijn én blijven. We gaan groots investeren in duurzaamheid, met een A-label en Breeam-certficering.’

Traditionele transportimago

Naast de investeringen in het pand, gaat TransHeroes ook flink investeren in haar eigen software. ‘Daar zien we heel veel toegevoegde waarde in. We willen graag af van het traditionele transportimago. We zijn juist heel flexibel doordat we geen eigen wagens op de weg hebben. Die beperken je, omdat je niet meer hebt om te vullen, óf het is juist andersom, je móet ze wel gevuld krijgen om omzet te maken. Wij zitten liever op de digitale snelweg dan op de gewone.’

‘Sinds 1 mei hebben we een douanevestiging in de containerterminal in Hengelo. Dat is straks natuurlijk lekker dichtbij. En in Burgh Haamstede beschikken we over een vestiging waar we zeevracht afhandelen. Dat groeit ontzettend hard. Waar dat door komt? Onze manier van werken: snel reageren, er bovenop zitten, meedenken met de klant.’

‘Uiteindelijk zitten we als expediteur aan beide kanten. We hebben de transporteurs hard nodig. Dus we moeten onze klanten én onze transporteurs tevreden houden. Dat is ook de manier waarop Twentenaren zaken doen, de relatie staat voorop. Ga je altijd voor de snelle winst, dan zetten zij ook geen stapje extra voor jou. Dat geldt ook voor ons personeel, dat blij is met minder reistijd en dus meer quality time. Zij zijn de basis van ons bedrijf.’

Aan de muur van zijn kantoor hangen diverse teksten, waarvan ‘Als je niet weet wat je wilt, dan krijg je wat anders’ er één is. ‘Dat zegt mijn vader altijd. Maar ik denk dat het ook van goed ondernemerschap getuigt dat als je erachter komt dat iets misschien níet de juiste keuze voor je bedrijf is, je dan niet ijzerenheinig moet doorzetten, maar juist zo flexibel moet zijn om andere keuzes te maken. Niet met je gevoel kiezen, maar op basis van je verstand. Daar hebben we als directie goed naar gekeken. De prijs was gewoon te hoog geweest. En TTS Warehousing is heel goed op zijn plek bij Leverink. Zo helpen we elkaar.’

Tekst loopt door onder foto.

Edwin Asveld – TransHeroes | Smart Logistics Group

Edwin Asveld kwam in 2005 in de logistiek werken, na een eerdere carrière in de automotive, bij BTA International. Dit bedrijf, gespecialiseerd in transport naar Spanje en Portugal, was het bedrijf van zijn schoonvader. Hij werd in 2010 mede-eigenaar en in 2013 volgde de overname van TTS (transport Oost-Europa, op- en overslag en douane), nadat de omzet in drie jaar was verdubbeld.

In 2017 volgde forse uitbreiding van kantoor en warehouse én de introductie van het merk TransHeroes. BTA International en de TTS-namen Quality Logistics, TransAir, TransOcean en TransUrgent vallen vanaf dan samen onder de TransHeroes-paraplu. Vorig jaar ontving TransHeroes voor de zesde keer een FD Gazelle, met een omzet van een kleine 20 miljoen euro.

‘We groeien jaarlijks met 2 tot 2,5 miljoen. Onze warehousing-activiteiten zorgden vorig jaar voor 3,5 miljoen euro omzet. Die handel hebben we niet meer sinds 1 april, maar toch denk ik dat we ook dit jaar weer plussen.’ Asveld vormt als ceo samen met Jan Dekker (coo) en Joran Wiemer (cfo) de directie van het bedrijf.