Norman de Vos zat, zo vertelt hij, tweeënhalf jaar geleden in een visstoeltje op een grasveld in gemeente Lansingerland, vlakbij Rotterdam, erover te fantaseren dat zijn bedrijf daar een eigen logistiek centrum zou bestieren. Nu bouwt Heylen Warehouses voor Fox Global Logistics ter plekke daadwerkelijk een warehouse van veertigduizend vierkante meter.

Naamsbekendheid

Het verrijzen van de Fox Box, zoals het logistiek centrum gaat heten, zal voor velen enigszins uit het niets komen. Fox Global Logistics is nog geen naam die bij iedereen in de logistieke sector op de lippen ligt. De Vos rekent er echter op dat het nieuwe warehouse, in combinatie met de wagens die Fox de laatste tijd heeft rondrijden, de naamsbekendheid van zijn bedrijf alras zal gaan vergroten.

Tekst loopt door onder afbeelding.

De Vos verwacht dat ook de toetreding tot het samenwerkingsverband TeamTrans, sinds 1 april een feit, zijn bedrijf een boost zal geven. Fox gaat binnen het Nederlandse distributienetwerk, waarvan collega-transporteurs als Beentjes, Wesseling en Tielbeke al langer deel uitmaken, postcodes in de regio Rijnmond/Den Haag voor zijn rekening nemen.

‘We wilden graag lid worden van een netwerk en zagen dat TeamTrans in deze regio nog geen dekking had’, vertelt De Vos. ‘In het depot van TeamTrans in Nieuwegein worden de zendingen van de verschillende leden elke avond uitgewisseld en met nachtdistributie verder vervoerd, waardoor de bedrijven zelf niet met hun wagens het hele land door hoeven te rijden.’

Bromfietskoerier

De Vos werd ooit aangestoken door het logistieke virus toen hij als tiener een baantje kreeg als bromfietskoerier in de Rotterdamse haven. Eenmaal opgeklommen tot leidsman van Fox Global Logistics, huurde De Vos in de rol van expediteur eerst jarenlang vooral transport- en opslagfaciliteiten van derden in, totdat hij drie jaar geleden met zijn medewerkers de beslissing nam om eigen ‘assets’ in handen te gaan nemen.

Toen de Chinese premier op bezoek ging bij premier Rutte, kregen wij de opdracht daarvoor het transport van goederen te regelen.’

‘We zagen dat je als logistiek dienstverlener in de huidige markt klanten zoveel mogelijk moet ontzorgen en toegevoegde waarde moet bieden. Voor het bedrag dat je vroeger kon verdienen door een container simpelweg van A naar B te laten brengen, moet je nu verschillende diensten kunnen aanbieden.’ Overnames van Ron’s Koeriersdiensten en Hilton Services hielpen Fox aan zowel bestelwagens als vrachtwagens met chauffeurs. Het eigen wagenpark telt inmiddels 26 wagens.

Fascinatie

Een backpackvakantie in China ‘met een Lonely Planet en een zakmes op zak’ hielp De Vos medio jaren negentig aan een levenslange fascinatie voor het Verre Oosten en voor China in het bijzonder. China is de markt waarop Fox zich het meest focust.

‘We hebben in Rotterdam inmiddels tien werknemers van Chinese origine, dat is voor een Nederlands logistiek bedrijf vrij bijzonder. Ze komen bij ons binnen na bijvoorbeeld een studie aan de Erasmus Universiteit. Twee van hen zijn in Nederland inmiddels getrouwd. Klanten uit China overleggen graag in hun eigen taal over zaken. Ons Chinese DNA levert ons Chinese klandizie op. Zo konden we onlangs makkelijk een Chinese zonnepanelenbouwer te woord staan die naar Rotterdam kwam. En toen de Chinese premier op bezoek ging bij premier Rutte, kregen wij de opdracht daarvoor het transport van goederen te regelen.’

Bangladesh

Twee eigen vestigingen in China en vertegenwoordigers in Bangladesh zorgen volgens De Vos voor een betere sturing van de transportoperatie. ‘We kunnen ze dag en nacht bellen.’ De import van kleding uit China, Bangladesh, India en Vietnam voor bedrijven als Miss Etam is een van de pijlers waarop Fox gebouwd is. Xiao Hong Shu (‘Het rode boekje’), een Chinese app met wereldwijd meer dan honderd miljoen veelal jonge Chinese gebruikers, is nu ook een belangrijke klant voor Fox.

‘Producten uit Europa zoals cosmetica en kledingstukken die door Chinese consumenten via die app worden besteld, lopen via ons magazijn. We hebben daar onze eigen China Parcel Express afdeling en IT voor ontwikkeld. De laatste mijl levering doet de Chinese koerier SF Express, het DHL van China. Met de barcode van ons eigen Fox-label op het pakketje kan de consument het vervoer op minutenniveau tot aan de eigen voordeur volgen.’

Belangrijke klant

Een andere belangrijke klant voor Fox is het Deense meubelmerk Hay. ‘Voor Hay leveren we in Nederland meubels bij consumenten thuis, waarbij we ook de montage doen. We hebben er een apart team voor opgeleid en gooien er een soort van Coolblue-sausje overheen: de klant vriendelijk begroeten, schoenen uit voordat we de woonkamer binnenlopen: dat soort dingen.’

Star Home Decor, een handelsbedrijf in decoratiematerialen zoals je die bijvoorbeeld met Pasen en Kerst in winkels als Action en Blokker kunt kopen, importeert op jaarbasis duizenden pallets via Fox. En in de Fox Box zal de hoeveelheid opdrachtgevers vanaf het najaar alleen maar toenemen, verwacht De Vos.

Tekst loopt door onder afbeelding.

De helft van de ruimte in de Fox Box zal worden verhuurd aan klanten, waaronder de firma Malik, een groothandel in beauty-accessoires die nu tijdelijk loodsruimte in Schiedam bewoont. Alle opslagruimte die Fox door de groei van het bedrijf her en der heeft verzameld, wordt de komende tijd afgestoten, waarna de activiteiten meeverhuizen naar het warehouse in Lansingerland.

Fietsen

Na mode en meubels zijn ook fietsen voor Fox een voorname productgroep geworden. Door de activiteiten van de failliet gegane branchegenoot Kruger op de schouders te nemen, kreeg Fox de Dynamo Retail Group als klant, het bedrijf achter de fietsenwinkels van Bike Totaal en Profile. ‘We zien vrijwel geen logistieke bedrijven die zich echt focussen op fietsdistributie, daarom zijn wij daar verwoed ingesprongen. We bezorgen fietsen thuis, monteren ze af en leggen de werking van e-bikes uit.’

Fox werkt in Nederland tevens voor Mobike, een van oorsprong Chinees bedrijf dat in steden over de hele wereld in totaal negen miljoen deelfietsen heeft rondrijden. Fox zorgt ervoor dat de fietsen, die huurders op elke gewenste bestemming kunnen achterlaten, weer op strategische locaties zoals stations komen te staan. Werknemers van Fox kunnen straks eveneens heen en weer fietsen per Mobike tussen de metrostations van Lansingerland en de Fox Box.

Het warehouse moet een moderne, prettige werkplek worden waar je bijvoorbeeld ook kunt fitnessen en douchen, zo vertelt De Vos. Een ‘community plein’ in het warehouse, mogelijk met horecagelegenheid, moet niet alleen de gemeenschapszin onder de warehousebewoners vergroten, maar ook een ontmoetingsplek worden voor andere ondernemers. Zo wil De Vos er plek gaan bieden aan seminars en andere evenementen.