Roland Slegers (links) en Roel Megens in het dc van Blokker in Geldermalsen.

Het dc van Blokker in Geldermalsen is groot. Dat valt eigenlijk pas goed op als je de vrachtwagens ziet die in de rechterhal geparkeerd staan. De trucks zijn dertien meter lang, maar vallen in het niet in de gigantische hal van 20.000 vierkante meter.

Het centrum bestaat uit een aantal hallen, 96.000 vierkante meter in totaal, vertelt sitemanager Roel Megens van Blokker. Samen met programmamanager omnichannel Roland Slegers is hij verantwoordelijk voor de samenvoeging van de warehouses. Geen gemakkelijke klus, want terwijl de hallen worden verbouwd, moet de logistieke operatie doorgaan zonder dat de winkels daar hinder van ondervinden.

‘Dat vragen wij ons ook weleens af’, zegt Megens op de vraag hoe het lukt om te verbouwen zonder dat de winkels daarvan hinder ondervinden. Er ging dan ook een denk- en planproces van een jaar vooraf aan de daadwerkelijke verbouwing. ‘We hebben door alle veranderingen steeds met een lay-out te maken die het wms niet ondersteunt. We moeten dus voor iedere stap een tijdelijk proces bedenken, zodat we kunnen blijven leveren. Maar de winkels merken niet dat wij een marathon aan het lopen zijn tijdens een openhartoperatie. Ze krijgen hun goederen steeds op tijd geleverd.’

Online

Blokker heeft de laatste jaren relatief veel veranderingen uitgevoerd in de logistiek. In 2011 en 2012 deed het bedrijf de logistiek voor online bestellingen zelf. Van 2012 tot 2015 werd de operatie voor online bestellingen uitbesteed. De online operatie groeide echter snel en werd te groot voor de logistiek dienstverlener en is toen naar Gouda gehaald, vertelt Slegers. ‘In de zomer van 2016 ben ik aangesteld als sitemanager in Geldermalsen en Mijdrecht. Ik had de opdracht om naar een moderne dc-besturing te gaan, waarbij we meer service konden leveren tegen lagere kosten.’

Het warehouse in Mijdrecht, van waaruit ook Big Bazar werd beleverd, werd vorig jaar gesloten. De activiteiten voor Blokker (met name speelgoed en grote tuinmeubelen) werden overgeheveld naar Geldermalsen. Het Mijdrechtse magazijn was te groot voor Big Bazar alleen, dus werd de operatie voor deze winkels uitbesteed aan Bakker Logistiek.

Slegers: ‘We hebben er destijds bewust voor gekozen om de operatie in Gouda intact te houden, het paste ook niet zonder verbouwing hier. We hadden dus op twee plekken voorraad. Web only producten werden direct in Gouda afgeleverd, producten voor het multichannel assortiment kwamen in Geldermalsen terecht en werden gereplenisht naar Gouda. Nu is het tijd om de hele operatie samen te voegen.’

Tekst loopt door onder foto

Eén van de redenen voor de veranderingen was de houdbaarheid van de sorteermachine in Geldermalsen. Die was 27 jaar oud en behoorlijk gedateerd. ‘Voor sommige onderdelen konden we geen reserveonderdelen meer vinden. Het werd steeds risicovoller. De machine liep over de volle breedte van een van de hallen, bijna tweehonderd meter. We hebben de machine gedemonteerd, er waren honderdvijftig vrachtautoritten nodig om het staal weg te brengen. Het orderpicken hebben we tijdens de verbouwing tijdelijk met de hand gedaan. Maar we konden de ruimte gebruiken om de operatie gaande te houden.’

Een andere aanleiding was de verandering van retailmodellen. ‘Vroeger was het assortiment kleiner en werd er groter ingekocht en opgeslagen’, vertelt Slegers. ‘En dat zag je terug in het magazijn en type racking. Anno 2019 streeft Blokker ernaar om kleinere voorraadniveaus aan te houden en een breder assortiment aan te bieden.’

Overeenkomsten

Blokker had de keuze. Wijzigingen stapsgewijs doorvoeren of kiezen voor een grondige transformatie. Het bedrijf besloot de twee dc’s voor online en offline distributie samen te voegen. Slegers: ‘Veel winkels doen hier onderzoek naar en besluiten dit niet te doen. Die kijken naar de verschillen, wij hebben naar de overeenkomsten gekeken. Het proces is bij beide eigenlijk voor inslag, replenishment en opslag gelijk. De picker weet in ons nieuwe proces niet of hij voor offline of online pickt. Hij pickt alles door elkaar en pas aan het einde van het proces zie je verschillen ontstaan.’

Allereerst werd de middelste hal grotendeels leeggehaald. De vloer werd vernieuwd, er kwam een nieuwe lichtinstallatie, een nieuw wifi-netwerk en alle sprinklers werden vervangen. De stellingen werden geleverd door STILL, de grootste klus ooit voor dit bedrijf. Het gaat om stellingen voor 26.000 close-to-picklocaties en 31.000 picklocaties, waaronder 1600 legbordsecties op 5.700 vierkante meter tussenvloeren en 2.2 kilometer doorrolbanen (flowracks) en ruim 7.500 vierkante meter gaaswand als doorvalbeveiliging.

Tekst loopt door onder foto

De totale operatie beslaat vijf bouwfasen. System integrator Inther is verantwoordelijk voor het shuttlegangpad dat bestaat uit ruim 4.000 opslaglocaties, 65 pick-to-light karren, een put-to-wall-pick oplossing en een automatische bakkenstapelaar die bakken uit het shuttle-systeem automatisch in de juiste volgorde op dolly’s stapelt.

Megens voelt aan een van de metalen pilaren in de hal. ‘Die zijn ook nieuw, die waren nodig omdat het dak is verzwaard. Dat was nodig omdat we daar nu de sprinklers gehangen hebben.’ Er werden nieuwe stellingen in de middelste hal geplaatst. ‘Dat was onze lucht om iedere keer te vullen, wanneer we op een andere plek iets leeg maakten.’

Het enige wat intact is gebleven – naast de muren – is de opslag voor gevaarlijke goederen (onder meer schoonmaakmiddelen) midden in de middelste hal. Een deel van de producten staat in speciale lekbakken. Het shuttlesysteem dat in de middelste hal staat, is compleet nieuw.

Blokker kent straks twee pickprocessen: één waarbij medewerkers met een kar door het magazijn lopen en via pick to light hun orders op een trolley leggen, en één waarbij rolcontainers met een pallettruck (EPT) worden opgepikt. De chauffeur werkt met voicepicking. Op zijn EPT kunnen vier rolcontainers.

Zo min mogelijk stops

‘De EPT-chauffeur verzamelt producten die niet in een bak passen en producten die voor offline met grote hoeveelheden besteld worden. De orderpickers verzamelen de overige artikelen. Het wms stuurt hen zo aan dat ze zo min mogelijk stops hebben en zo min mogelijk meters lopen. Als ze hun kar vol hebben, zetten ze de kratten op een conveyorbaan. Die komt uit bij de shuttle. We gaan uit van een vullingsgraad op de picklocatie van 85%, zodat je bij schapwissels nog iets kunt manoeuvreren. In totaal hebben we 31.000 picklocaties voor 18.000 SKU’s’, legt Slegers uit.

Op de shuttle staan online en offline bakken nog door elkaar. Via het warehouse control system (wcs)-systeem worden de bakken op de juiste volgorde uitgeslagen en opgestapeld op dolly’s. ‘Als het voor offline is, gaat de deksel meteen op de krat en wordt het klaargezet voor vervoer. Als het voor online is, worden de kratten naar de online packing area gevoerd, waar het verpakkingsproces voor de online orders plaatsvindt.’

Tekst loopt door onder foto

Dat verpakken gebeurt op twee verschillende manieren. Handmatig of via de verpakmachine. ‘Alle producten die qua gewicht, lengte, breedte en hoogte een maatgeving hebben waar de machine mee kan werken, worden vanaf de shuttle met een conveyor naar de machine gebracht. Het gaat om single line orders, waarbij dus eventueel meerdere pickbonnen worden samengevoegd.’

Megens: ‘Het voordeel zit niet alleen in het voorraadbeheer. Je hebt ook geen inter-dc-verkeer meer en je grijpt minder snel mis.’ Inmiddels wordt de laatste hal aangepakt. Hij wijst op de vloer in de hal, waar de shuttle-installatie staat. ‘Die moest vernieuwd worden, want de installatie was enorm zwaar. Dat kon de oude vloer niet aan.’

In juli gaat het nieuwe wms live en gaat het personeel warmdraaien met de nieuwe processen. In augustus gaat het ordervolume omhoog en een maand later wordt het distributievolume van Gouda naar Geldermalsen overgeheveld. Vanaf 1 september is het omnichannel dc van Blokker een feit.