Ruim dertig gloednieuwe blauwe kruiwagens met sticker van de winkel staan klaar, een spade erin. Bij het persmoment storten algemeen directer Huub Vermeulen en logistiek directeur Olaf van den Brink een kruiwagen vol cement voor de fundering in een vierkant gat, verschillende eigenaren van webshops die hun goederen via Bol verkopen volgen het voorbeeld. In de feesttent wordt champagne geschonken.
De eerste palen staan al in de grond, het bedrijf heeft haast. Steeds meer bedrijven verkopen via Bol hun pakketjes en er is ruimte nodig. BFC 2 wordt de nieuwbouw door medewerkers genoemd, een aanvulling op BFC 1, de naam van het bestaande deel.

Het nieuwe pand wordt net zo groot als het eerste pand was, het wordt samen dus een geïntegreerd gebouw van honderdduizend vierkante meter. Bol kan in beide panden samen meer dan 7,5 miljoen artikelen opslaan. Het fulfilment center, dat in 2021 operationeel moet zijn, gaat met deze uitbreiding in omvang van acht naar zestien voetbalvelden.

Shuttlesysteem

Een deel van de uitbreiding gaat veertig meter de hoogte in, een groot verschil met BFC 1, dat geen gemechaniseerde hoogbouw kent. SSI Schaefer is verantwoordelijk voor de levering van de shuttle-installatie, met een opslagcapaciteit van 450.000 bakken.

Bol vergeleek technologieën en verschillende mechanisatiesystemen, maar de shuttletechnologie paste het beste bij de bedrijfsvoering en de benodigde capaciteit. De uitbreiding komt niet uit de lucht vallen, vertelt Huub Vermeulen. ‘We hebben bewust gekozen voor gefaseerde bouw. We proberen gerelateerd aan onze groei te bouwen.’

Automatisering

Het eerste pand stond in de logistieke wereld al bekend vanwege de grote mate van automatisering. Een conveyorband loopt door een groot deel van het pand. In de ogen van Bol was BFC 1 echter slechts semi-gemechaniseerd. ‘In het nieuwe dc gaan we nog meer mechaniseren. We willen de loopafstanden nog verder terugbrengen, we brengen de goederen naar de medewerkers toe. De snelheid waarmee ze een order kunnen picken gaat dan omhoog. Producten die minder goed gemechaniseerd verwerkt kunnen worden, verwerken we in onze andere bestaande faciliteit.’

Al toen de bouw van het eerste pand in 2016 startte werd een optie genomen op circa 83.000 vierkante meter grond, met het oog op de toekomst. Ook de bestemmingsplannen van de gemeente Waalwijk waren erop afgestemd. Inmiddels verkopen bijna meer winkels via Bol hun goederen dan de webwinkel onder eigen naam spullen verkoopt. Die snelle groei zit dus vooral in de externe partners.

Werkomstandigheden

Het eerste pand was al superduurzaam, met de hoogst mogelijke Breeam-score. Het bedrijf wil de CO2-uitstoot in 2025 reduceren naar nul gram per pakket. Bij de uitbreiding worden dezelfde eisen toegepast die gelden voor een kantoorpand in plaats van een fulfilment center, stelt Bol. De werkomstandigheden zijn daardoor extra goed. ‘Denk aan optimale temperaturen bij alle weersomstandigheden, voldoende en natuurlijk licht, continue toevoer van frisse lucht, geluidswerende materialen en open en ruime werkruimtes.’

De uitbreiding wordt in fases uitgevoerd, waardoor de huidige medewerkers van logistiek dienstverlener Ingram Micro zoveel mogelijk ongestoord kunnen werken. Er komen honderd banen bij, zowel in Waalwijk als op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht. De personeelswerving voor het magazijn start in de loop van 2020.

Het meeste personeel komt uit de regio, maar bij pieken doet het bedrijf ook een beroep op medewerkers uit Oost-Europa, vertelt Vermeulen. ‘We werken van binnen naar buiten. Eerst in Brabant, maar bij drukte is daar niet genoeg capaciteit. Dan kijken we naar de rest van Nederland en daarna buiten Nederland’, aldus Vermeulen.

Retouren

In de Volkskrant verscheen eind december een artikel van een journalist die vier weken lang undercover in het warehouse van Bol werkte. Hij schrijft onder meer over de loopafstanden (tot 25 kilometer per dag, de retouren die binnenkomen (stofzuigers met propvolle zakken) en de roostering. Vermeulen geeft aan dat de keuze om BFC 2 verder te mechaniseren al gemaakt was, voordat het artikel verscheen.

Volgens hem valt het bovendien wel mee met de retouren. ‘Van de producten die wij verkopen komt minder dan 5% retour, het grootste deel weten we weer verkoopbaar te maken. We verkopen het via onze site, of als het er niet meer zo netjes uitziet, via andere kanalen. Volle bladblazers of stofzuigers met volle zakken krijgen we bovendien niet vaak retour. Dat zijn incidenten.’

Verdere uitbreiding

Bol heeft al een optie genomen op een weiland naast het huidige dc. Zijn alle genodigden die nu champagne drinken over een jaar weer welkom omdat de bouw dan daar start? Vermeulen weet het niet. ‘Maar als je je opties open wilt houden, moet je letterlijk opties nemen. We houden altijd rekening met groei in de toekomst. Op termijn kunnen we dan bouwen.’