‘Iedere dag rijden enorm veel trucks van de leveranciers naar de winkels om te bevoorraden. Met een centrale oplossing gaat dat veel efficiënter’, legt Michael Soehlke, CFO van Mediamarkt Nederland uit. Straks hoeven de leveranciers alleen nog maar hun spullen bij het centrale dc af te leveren. Die zorgt op zijn beurt voor zowel de B2B-bevoorrading als de verwerking van B2C-webshop bestellingen.

Voorraad

‘Daardoor kunnen we makkelijker een buffer opbouwen en voorkomen we dat producten ergens niet op voorraad zijn’, zegt Soehlke. ‘Het maakt de operatie veel simpeler. Bovendien hoeven er geen trucks meer met halve pallets vanaf de leverancier naar de 49 winkels. We hebben straks vrachtwagens die vanaf hier helemaal volgeladen zijn. We kiezen dus duidelijk niet voor de trend ‘shop-to-consumer’, waar alles vanuit de winkels gebeurt. Hier kunnen we werken met een veel grotere voorraad met veel meer producten.’

Er komen straks 140 trucks per dag op het terrein in Etten-Leur om de distributie van de 25.000 verschillende artikelen van Mediamarkt uit te voeren richting winkels en consument. ‘We doen 2 miljoen online bestellingen per jaar’, weet de CFO.

Hoewel is gekozen om de B2B supply chain onder één dak te vestigen met de B2C logistieke keten, blijven in de praktijk die twee stromen gescheiden qua operatie. De e-commerce zal gedaan worden vanuit een pick-tower met 130.000 locaties, de voorraad voor de winkels wordt gehaald vanuit de palletrekken die 20.000 locaties bevatten.

Logistieke operatie

Toch biedt de ‘alles onder één dak-oplossing’ voordelen, legt Marco van Walraven, directeur Benelux van logistiek dienstverlener ID Logistics uit. Zijn organisatie is verantwoordelijk voor de logistieke operatie in het nieuwe MediaMarkt-dc. ‘Tegenwoordig is er steeds meer overlap. Want producten kunnen ook besteld worden om opgehaald te worden in de winkel.’

‘Je kunt een winkel eigenlijk zien als een consument die heel veel bestelt’, voegt Ralph Caspanni, CEO Heylen Warehouses, eraan toe. Heylen is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en verhuur van het XXL-dc.

Een belangrijke reden om het centrale warehouse in Etten-Leur te vestigen is volgens Soehlke, naast de goede bereikbaarheid met de havens van Rotterdam en Antwerpen, de grote beschikbaarheid van personeel. ‘We moeten de oorlog om talent en arbeidskrachten winnen om competitief te blijven.’

Personeel is tegenwoordig inderdaad een hele grote factor bij de vestigingskeuze, beaamt Van Walraven. ‘Vierkante meters vind je overal wel. Maar voldoende beschikbaarheid van de juiste mensen en achtergrond niet.’

Arbeidsmarkt

De medewerking van de gemeente Etten-Leur wordt door de logistiek dienstverlener dan ook meerdere malen geroemd. Er komen straks zo’n 150 mensen in het Mediamarkt-dc te werken. ‘Wij als gemeente zorgen ervoor dat mensen weten dat ze hier kunnen werken. En als blijkt dat extra scholing nodig is, zorgen wij daar ook voor. Zeker als het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, meldt de gemeentewoordvoerster namens de Etten-Leurse burgemeester Miranda de Vries.

Hoewel het dc hemelsbreed slechts 14 kilometer van de Belgische grens ligt, zijn er volgens Soehlke voorlopig geen plannen om vanuit daar de distributie richting België op te starten. ‘Dit is een project van Mediamarkt Nederland. Hoewel ik niet uitsluit dat we ooit vanuit hier ook België zouden kunnen bedienen, zijn daar nu geen plannen voor. Dat is ook niet meegenomen in de locatiekeuze. Hoewel Etten-Leur in het zuiden van Nederland ligt, kwam deze locatie in al onze berekeningen als beste uit de bus.’

Veiligheid
In Etten-Leur, in het hart van de logistieke hotspot West-Brabant, is de bouw gestart van een warehouse van 70.000 m2 voor MediaMarkt Nederland. De marktleider in elektronica tekende een overeenkomst voor logistieke dienstverlening bij ID Logistics, dat op haar beurt een huurovereenkomst sloot met Heylen Warehouses, de grootste Belgische vastgoedinvesteerder in Nederland, voor 55.000 vierkante meter aan opslagruimte. De bouwwerken zullen midden 2019 klaar zijn. De hele operatie zal de regio zo’n 150 banen opleveren.
De grootschalige logistieke campus is onderverdeeld in meerdere geschakelde units. Hierdoor kan op flexibele wijze invulling gegeven worden aan de huisvestingsbehoefte. Dat houdt in dat de huisvesting kan meegroeien of krimpen, al naar gelang de behoefte van de klant. De campus bestaat uit vijf afzonderlijke units, waarvan MediaMarkt Nederland er vier huurt, goed voor circa 55.000 vierkante meter van de in totaal 70.000.
Omdat veel wordt gewerkt met waardevolle producten, zal het nieuwe magazijn TAPA A gecertificeerd zijn. Dat is de hoogst haalbare beveiligingsstandaard in de transportsector. De site wordt daartoe ingedeeld in drie delen met elk specifieke veiligheidsmaatregelen. Om ramkraken onmogelijk te maken, komen er speciale omheiningen, verhoogde boordstenen en veiligheidsglas.
‘Als investeerder in logistiek vastgoed worden we steeds vaker geconfronteerd met strengere security normen’, vertel Ralph Caspanni, CEO van Heylen Warehouses. ‘Ook onze internationale klanten verwachten een bepaalde standaard aan veiligheidsmaatregelen. Daarom hebben we intern fors geïnvesteerd in deze expertise.’