Vier teams van studenten hebben meegedaan aan deze eerste CQM Data Science Hackathon bij Albert Heijn. De masterstudenten econometrie en wiskunde hebben zich de hele dag gebogen over de vraag of er een manier is om het order pick-algoritme effectiever te maken. Dat was een wens van AH Logistics Support en onderdeel van hun smart logistics programma.

Hackathon

Een ‘uitvindingsmarathon’ is een manier om in korte tijd veel creatieve en innovatieve ideeën te bedenken. Daartoe was de benodigde data verzameld; de stapeling en lucht van zo’n tweeduizend rolcontainers. Met deze gegevens konden de studenten op zoek naar een oplossing voor de optimale volume-correctiefactor, zodat rolcontainers zo vol mogelijk stabiel kunnen worden opgebouwd.

Het vraagstuk van deze hackathon speelt zich af in de vijf distributiecentra van Albert Heijn. De dc’s bevoorraden dagelijks de ruim negenhonderd Albert Heijn-winkels. De door de winkel gevraagde producten worden in een dc ‘gepickt’ op rolcontainers. Vanuit het oogpunt van efficiëntie is het wenselijk de rolcontainers zo vol mogelijk, maar toch stabiel, op te bouwen.

Toewijzingsalgoritme

Om te bepalen welke producten samen op welke rolcontainer komen, maakt het supermarktbedrijf gebruik van een toewijzingsalgoritme, dat rekening houdt met het volume en gewicht van elk product. Om te zorgen dat de orderpicker voldoende speelruimte heeft om alle producten zo te stapelen dat een nette en stabiele rolcontainer wordt gecreëerd, wordt bovenop het netto-volume gerekend met een luchtvolume-correctiefactor.

De factor is bepaald per product en varieert tussen de 5 en 25%. Een te lage factor heeft als gevolg een lastige stapeling en mogelijk te volle rolcontainers. Anderzijds leidt een te hoge factor tot te lege rolcontainers en daarmee tot een onnodige toename in het aantal. Het doel van de hackathon was om een betere maat te bepalen voor deze volume-correctiefactor.

Data Science

‘Logistics Support heeft zo al mooie besparingen gerealiseerd en is overtuigd van de resultaten die door het toepassen van ‘data science’ daadwerkelijk bereikt kunnen worden. Studenten kijken net even iets anders tegen bepaalde problemen aan. Bovendien is het een leuke manier om toekomstige data scientists kennis te laten maken met de praktijk en, voor ons, om aankomend talent te scouten’, aldus Arjan de Vos, manager process improvement bij Albert Heijn.

Het team dat dit het beste deed was Universiteit Twente, bestaande uit Nienke Huitink, Wieger Kloppenburg en Kevin Geevers. Zij  gaan met een geldbedrag van 1.500 euro terug naar Enschede. De studenten zijn beoordeeld op zowel de nauwkeurigheid van de voorspelling als de snelheid van de methodiek.