Het tekort aan personeel is een van de grootste uitdagingen waar de logistieke sector voor staat. Vooral bij warehouses is het verloop van personeel vaak groot, waardoor een goed inwerktraject van groot belang is.

‘Dat kunnen we op twee manieren bereiken via virtual reality’, licht Jeroen Steenbakkers toe. ‘Aan de ene kant hebben we de preboarding, waarbij mensen alvast vanaf thuis kennis kunnen maken met hun werkplek. Aan de andere kant hebben we de onboarding, waarbij nieuwe collega’s alvast virtueel kunnen meedraaien in het warehouse.’

360-gradencamera’s

Logisticx Workx is op dit moment bezig de preboarding van een groot distributiecentrum te verbeteren. Hierbij krijgen nieuwe collega’s een virtuele rondleiding die is opgenomen met 360-gradencamera’s.

‘Stel, iemand moet maandag beginnen. Die is gespannen. Hoe ziet zijn dag eruit? Waar moet hij precies zijn? Die persoon kunnen we dan van tevoren een link sturen. Hij gaat naar een website. Daar staat: ‘Leuk dat je bij ons komt werken. Hierbij krijg je alvast een virtuele rondleiding’. Of, als je echt origineel wilt zijn, dan stuur je geen linkje maar een Google Cardboard met je eigen logo erop. Daar kunnen mensen hun eigen smartphone in zetten om de virtuele tour te volgen. Zo’n cardboard kost maar een paar euro, dus dat is zeer betaalbaar en erg leuk.’

Virtuele rondleiding

Tijdens de virtuele rondleiding, die een beetje lijkt op het bekijken van straten via Google Streetview, krijgt de nieuwe collega steeds relevante informatie voorgeschoteld. Steenbakkers: ‘Dat doen we door het toevoegen van tekst of video in de beelden. Morgen kom je hier binnen, daar is de ingang. Zorg dat je daar je jas ophangt. Hier staan de kluisjes. Daar is het koffiezetapparaat. Vergeet niet je id-kaart mee te nemen voor de beveiliging. Op deze manier meld je je aan. Je geeft bijvoorbeeld ook meteen via een filmpje les over de veiligheidsvoorschriften. Mensen weten wat ze kunnen verwachten, zodat de druk en spanning van de eerste dag een beetje weggenomen worden.’

Helaas komt het bij warehouses regelmatig voor dat mensen afhaken na hun eerste werkdag, weet Steenbakkers. ‘Ze hebben zich er dan op verkeken. Via virtual reality kunnen wij mensen alvast een uurtje virtueel laten meedraaien in een warehouse, zodat ze beter weten wat het werk precies inhoudt. Ook kun je sollicitanten van tevoren een test laten doen met de vraag: ‘Is dit wel iets voor jou?’ Dat is eerlijk naar twee kanten: de sollicitant weet beter waar hij aan begint en de werkgever hoeft niet iemand in te werken op dag één, waarna hij op dag twee niet meer terugkomt.’ Als een nieuwe collega die trajecten doorlopen heeft, kun je beginnen met de daadwerkelijke onboarding.

Via virtual reality kunnen wij mensen alvast een uurtje virtueel laten meedraaien in een warehouse, zodat ze beter weten wat het werk precies inhoudt.

VR-besturing pallet-heftruck

Steenbakkers: ‘We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een training waarbij mensen eerst in VR de besturing van een pallet-heftruck oefenen. Ze leren dan meteen de indeling van het warehouse kennen. Als mensen vervolgens op de échte werkvloer voor de eerste keer een picklijst krijgen met de opdracht naar gang G7 te gaan, hebben ze dat al een paar keer gedaan. Daar krijgen ze vertrouwen van. Normaliter zit iemand pas na de eerste vijf dagen op 80 tot 90% van zijn operationele capaciteit. Als je dat kunt terugbrengen naar drie dagen, levert dat heel wat winst op.’

Daarnaast verwacht Steenbakkers door de inzet van virtual reality een grotere werknemerstevredenheid. ‘Van order picking kun je één grote game maken, waarin je bijvoorbeeld gouden muntjes moet halen of zo snel mogelijk bepaalde routes moet afleggen in het warehouse. Op basis van hun prestaties kun je mensen realtime feedback geven. Daarmee houd je het niet alleen het uitdagend voor je mensen, ze worden ook op een leuke manier beter in hun werk.’

Nadelen

Overigens kan gamification ook nadelen hebben, beseft Steenbakkers. ‘Als je er een competitie van maakt, is het misschien leuk om een winnaar te hebben, maar je weet niet wat dat doet met de verliezers. Misschien worden die wel onzeker. Daarom is het belangrijk om met de klant af te stemmen wat hij wil bereiken via de training. Daar bouwen we vervolgens iets omheen. Je kunt via virtual reality saaie dingen leuk en opvallend maken door iets speciaals te laten gebeuren.’

Steenbakkers is ervan overtuigd dat trainen met virtual reality veel effectiever is dan de traditionele manieren. ‘Als je iets moet leren uit een tekstboek, blijft misschien 20% hangen. Als je plaatjes erbij gebruikt, stijgt dat al naar 30%. Als je het van iemand uitgelegd krijgt, blijft er nog meer hangen. Maar als je dingen echt meemaakt met directe feedback, vergeet je het niet snel. De effectiviteit van zo’n training is daardoor veel hoger.’

De effectiviteit van training via virtual reality is veel hoger

Misselijk

Hij beseft wel dat de techniek achter virtual reality nog volop in ontwikkeling is. Het komt weleens voor dat mensen bijvoorbeeld misselijk worden tijdens een VR-ervaring. Steenbakkers: ‘Dan is bijvoorbeeld de besturing nog niet goed gekalibreerd. Ook helpt het om bijvoorbeeld een heftrucktraining niet vanaf een bureaustoel via een controller te doen, maar via échte heftruckhendels. Hoe realistischer iets is, hoe beter onze hersenen gefopt worden.’

De ontwikkeling van virtuele werelden wordt steeds efficiënter. Steenbakkers: ‘Er zijn complete 3D-databases die we kunnen hergebruiken. Daardoor kan het heel kosteneffectief. We hoeven niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, want we hebben meestal de spaken al liggen.’

Augmented reality

Virtual reality is op dit moment als gezegd al prima in te zetten voor trainen en onboarden. De volgende stap wordt augmented reality, voorspelt Jeroen Steenbakkers. ‘Dat is immers een oplossing die je in het werkproces zelf kunt inzetten om dat verder te optimaliseren. Daar zijn we ook mee bezig, maar die techniek is helaas op dit moment nog minder ver.’

Hij en zijn mensen zijn bijvoorbeeld bezig om een demo te bouwen waarbij werknemers geholpen worden bij het stapelen van dozen op een pallet. ‘Door de opkomst van e-commerce hebben veel dozen tegenwoordig namelijk hun eigen vorm en grootte. De bril geeft dan precies aan hoe er gestapeld dient te worden, als een soort Tetris. Want als je de pallet effectief kunt laden, hoef je met minder vrachtwagens te rijden. Dat levert een distributiecentrum direct geld op.’