Dat heeft de mondiale vrachtafhandelaar uit Zwitserland bekendgemaakt. Het gaat daarbij om de investeerders en geldschieters SVP Global, Apollo Global Management, TowerBrook Capital Partners, Ares Management, Barclays Bank PLC, Cross Ocean Partners en King Street Capital Management. Het zevental controleert straks 75% van de aandelen in Swissport. Verder is er een exit-scenario voor de overige aandelen van HNA afgesproken in de overeenkomst.

Schulden voor aandelen

Via de zogeheten ‘debt-for-equity swap’ worden de schulden ingeruild voor aandelen. Een tweede onderdeel van de financieringsovereenkomst is een krediet van een half miljard euro voor de lange termijn. Eerder deze maand had Swissport met het oog op de snel krimpende eigen kapitaalpositie al een tussentijds krediet van 300 miljoen euro afgesloten met de schuldeisers.

Door het omzetten van schulden in eigen kapitaal komt er binnenkort een einde aan de vier jaar eigenaarschap van Swissport door HNA. De Chinezen kochten de Zwitserse netwerkafhandelaar in 2016 met een krediet van 2,5 miljard euro.

Schuldenberg

Onder druk van de Chinese overheid en de hoge financieringslasten moest HNA-Group sinds 2018 de totale schuldenberg afbouwen die toen op rond 50 miljard dollar werd geschat. Onder meer werd het Nederlandse verhuurbedrijf TIP Trailer Services verkocht.

Kopers voor Swissport werden nooit gevonden. Door de coronacrisis verslechterden de vooruitzichten voor HNA om kopers te vinden voor de afhandelaar. Swissport zag door de pandemie en de lockdown de inkomsten uit de afhandeling van passagiersvliegtuigen grotendeels verdwijnen.

Op vrachtgebied kon de afhandelaar de volumeschade beperkt houden, ofschoon het niet zoals de airlines en de expediteurs kon profiteren van de sterk gestegen luchtvrachttarieven van de laatste maanden. Afhandelingstarieven worden voor een lang tijdsbestek afgesproken tussen de luchtvaartmaatschappijen en de afhandelingsbedrijven en zijn daardoor de laatste tijd nauwelijks gestegen door het nijpende tekort aan vrachtcapaciteit in de markt.

Schuldsanering

Swissport zegt met de nieuwe schuldsanering op jacht te kunnen gaan naar meer volume. ‘Met een aanzienlijk lagere schuld en de additionele geldinjectie zijn wij goed gepositioneerd om verder te investeren in versnelde groei’, stelt financieel directeur Peter Waller van Swissport. Hij verwacht daarbij te kunnen profiteren van besparingsrondes bij airlines die de eigen grondafhandeling aan derden gaan uitbesteden. ‘Daarnaast willen wij ook volume weg gaan halen van financieel zwakkere concurrenten’, aldus Waller.

HNA Holding is in Europa nog steeds eigenaar van de Duitse vrachtluchthaven van Hahn. In de Amsterdamse haven bezit het via een dochterbedrijf in Singapore nog overslagbedrijf CWT Sitos.