Dat stellen Swissport, Menzies, WFS, Dnata en Aviapartner in een gezamenlijk verklaring na ‘constructieve’ gesprekken met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Wouter Koolmees (Sociale Zaken).

‘Het is D-day. We hebben nu steun nodig. Over een week is het te laat. Als er niet voor 20 april aanvullende oplossingen komen, zijn faillissementen in de grondafhandeling op Schiphol een realistische dreiging met desastreuze gevolgen voor de luchtvaart, medewerkers en de heropstart van de Nederlandse economie.

Gefaseerd ontslag

De afhandelaars schrijven dat er ‘zonder additionele steun’ niet valt te ontkomen aan het ‘gefaseerd ontslag’ van minimaal drieduizend werknemers. ‘Een maatregel die veel pijn doet en die we ten koste van alles willen voorkomen.’

Zij wijzen er verder dat alleen de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) van het kabinet de sector niet kan redden. ‘De hoogte van het bedrag dat we vergoed krijgen via de NOW is zonder uitzondering gebaseerd op onze loonkosten van de maand januari, toen er minder mensen bij ons in dienst waren. Daardoor zijn de loonkosten die we in april moeten betalen minstens 20% hoger dan in januari.’

Daarnaast zorgt het groot aantal vrachtvluchten met medische hulpgoederen van de laatste weken, dat de omzetdaling vaak niet groot genoeg is om in aanmerking te komen voor de NOW. ‘We moeten deze kosten dus geheel zelf dragen.’

KLM

De grondafhandelaars stellen verder dat financiële steun van de overheid aan KLM en Schiphol alleen zin heeft wanneer ook de afhandeling in stand wordt gehouden: ‘Steun aan luchtvaartmaatschappijen druppelt niet automatisch door naar de grondafhandeling. Als de overheid alleen hen helpt, zitten we straks in een situatie waarin Schiphol en KLM ondanks alle miljoenen niet op kunnen schalen, doordat er geen grondafhandeling is.’

Structurele oplossing

Vakbond FNV ondersteunt het initiatief van de afhandelaars, maar wijst er tegelijkertijd op dat de branche op Schiphol voor de toekomst ‘structurele oplossingen’ nodig heeft ‘anders wordt het dweilen met de kraan open’. Dat zegt bestuurder Egon Groen van FNV Luchtvaart.

‘De bedrijven hebben de afgelopen jaren door de moordende concurrentie op Schiphol geen reserves opgebouwd en daar plukken wij nu de wrange vruchten van. Dat mogen de overheid, Schiphol en de buitenlandse hoofdkantoren van de afhandelaars zich aanrekenen.’

Nieuw beleid

Volgens Groen moet er een nieuw beleid komen met maatregelen voor de lange termijn, zodat niet bij elke crisis de belastingbetaler wordt gevraagd de afhandelaars financieel te redden. ‘Er moet een einde komen aan die moordende concurrentie, waar vijf tot zes afhandelaars met lage tarieven vechten om een boterham. Dat is niet duurzaam. De afhandelingstarieven moeten omhoog, zodat weer sprake is van een gezonde winstmarge. Zo kunnen partijen reserves opbouwen voor de toekomst. Daarnaast moet Schiphol als goede huisbaas zijn verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door de huren op te schorten. Toon coulance.’

Hij zegt verder ‘open te staan’ voor elk gesprek met de betrokken partijen om de branche weer op de rails te krijgen. ‘Dat betekent overigens niet dat wij ook voor iedere oplossing openstaan’, aldus Groen.