Het bedrijf kan bij het op non-actief stellen van het personeel gebruikmaken van de regeling van de Britse overheid, waarbij 80% van het salaris aan het personeel wordt doorbetaald. Dat schrijft de directie van het bedrijf in een brief aan zijn klanten. Volgens Dnata heeft de coronacrisis geleid tot een extreem verlies aan vrachtaanbod en zijn ‘ongekende acties in onze industrie nodig om te overleven’.

Dnata UK heeft intussen zijn vrachtactiviteiten op de luchthavens van London Gatwick en East Midlands gestaakt en de vrachtafhandeling geconcentreerd op London Heathrow Airport en Manchester Airport. Door het schrappen van 90% van de passagiersvluchten is op die luchthavens nu voldoende ruimte voor het afwikkelen van vrachtvluchten.

Nieuwe norm

Volgens de afhandelaar, onderdeel van de Emirates Group uit Dubai, is door het wegvallen van veel passagiersvluchten een groot deel van de vrachtcapaciteit verdwenen op een groot aantal sleutelluchthavens.

Het bedrijf wijst er verder op dat de vraag momenteel onvoorspelbaar is en hoofdzakelijk bestaat uit ad-hoc chartervluchten en vrachtlijndiensten. Die situatie zal de ‘norm worden voor de komende maanden’.

Er is nog niet bekend wat Dnata in de Nederlandse markt gaat doen. Het bedrijf behoort samen met Menzies tot de grote neutrale vrachtafhandelaars op Schiphol.