De huur voor de ongeveer 150.000 vierkante meter aan afhandelingsloodsen is straks nauwelijks meer op te brengen als de vrachtvolumes naar verwachting sterk zullen dalen. In de passagiersafhandeling zijn de problemen zelfs acuut.

Voorlopig ziet Schiphol het aantal vrachtvluchten deze week nog sterk stijgen met 30%, doordat er een grote vraag is in Europa naar onder meer medische goederen en farmaceutica uit China. Daarnaast charteren expediteurs meer vrachtvluchten omdat de vrachtcapaciteit aan boord van passagiersvliegtuigen grotendeels is weggevallen.

‘Het is deze week dan ook nog best druk bij de meeste vrachtafhandelaars, maar dat zal snel veranderen als straks door de fabriekssluitingen in Europa en de dalende consumptie het vrachtvolume op Schiphol sterk zal dalen. Dan verandert de huidige piek in een enorm dal’, aldus een manager in de vrachtafhandeling op Schiphol.

Omvallen

‘Als je mij vraagt of partijen kunnen omvallen op Schiphol, is dat zeker niet uit te sluiten. Het is dan ook zaak bij de komende vraaguitval de bedrijven draaiende te houden via allerlei betalingsregelingen, want er komt weer een tijd dat het aanbod zal aantrekken. Daarbij hoort ook uitstel van de huren. Die wegen zwaar op de liquiditeit in de afhandeling.

In de crisis van 2009/2010, toen rond een kwart van het vrachtvolume wegviel, was er al zo’n regeling met Schiphol. Toen hoefde er tijdelijk niet te worden betaald voor de onbenutte vierkante meters. Ik weet dat afhandelaars nu over vergelijkbare regelingen praten met huurbaas Schiphol.’

Brandbrief

In België en het Verenigd Koninkrijk luiden vrachtafhandelaars als Menzies, WFS, Swissport en Dnata intussen al de noodklok. De laatste drie bedrijven schreven vorige week een brandbrief aan de Belgische overheid dat ‘zonder dringende steun de continuïteit van de activiteiten niet kunnen worden verzekerd’.

Het drietal roept op ‘tot een dringende dialoog tussen de Belgische overheid en de sector met als prioriteit het verzekeren van onze operationele cashflow. Anders wordt het voortbestaan van onze activiteiten in gevaar gebracht’.

De Britse vrachtafhandeling kwam deze week met een gelijkluidende boodschap en waarschuwde voor een ‘dreigende ineenstorting van de bedrijfstak die zal resulteren in chaos binnen de logistieke keten’. Zij willen zo snel mogelijk aanvullende maatregelen in de vorm van kortingen op belastingen, huren en toeslagen en minder bureaucratie.

Zevende vrijheidsrechten

In België is het wensenpakket van de vrachtafhandelaars op Brussels Airport en Luik Airport aanzienlijk groter. Het bevat renteloze leningen, garantieregelingen bij banken en het uitstel van alle betalingen aan de overheid (sociale zekerheid, belastingen en btw).

Verder vragen de afhandelaars tijdelijk voor het verlenen zogeheten zevende vrijheidsrechten (geen verplichting om te vertrekken of terug te keren naar het land van origine) bij vrachtvluchten. Ook moet de overheid bijspringen bij het verlenen van kortingen op huurcontracten en uitstel van boetes bij nachtvluchten.