Zo verwerkt Schiphol dinsdag zo’n zestig inkomende en uitgaande vrachtvluchten. Voor woensdag staat een aantal van 66 vrachtvluchten gepland. Daaronder bevinden zich passagiersvluchten van United Airlines en Air Canada met alleen vracht aan boord en chartervluchten van het Amerikaanse Western Global met oude MD11F’s.

Stijging

Het aantal vrachtvluchten is al sinds medio maart sterk aan het stijgen en ligt nu op een gemiddelde van rond de zestig vluchten. Dat komt overeen met rond 360 vrachtdiensten op weekbasis tegen zo’n 260 normaliter. De stijging betekent dat Schiphol het aantal vrachtvluchten over maart waarschijnlijk met 30% zal zien stijgen naar 1500, vergeleken met de maand februari. Toen werden er zo’n 1000 afgewikkeld..

Partijen op Schiphol wijzen er intussen op dat het aantal vrachtvluchten nog verder kan stijgen, nu de vrachtcapaciteit op passagiersvluchten nagenoeg is verdwenen. Een tweede factor dat de vraag de komende tijd sterk zal beïnvloeden, is de koophonger van de Europese industrie en consument. ‘Wat gaan de fabrieken en particuliere kopers in Europa de komende dagen en weken doen?’ Een derde factor is China, dat nu aan het opstarten is en de export naar Europa snel op het oude niveau wil brengen.

Martinair

Veel vrachtvliegtuigen brengen nu onder meer medische producten naar Schiphol, maar ook regulier vrachtverkeer wordt nog gewoon uitgevoerd. Zo blijven koeriers als DHL en FedEx hun intra-Europese pakketvluchten op Schiphol uitvoeren. Ook homecarrier KLM/Martinair blijft perishable-vluchten uitvoeren. Ze doen dat met de vier B747-400F’s op Zuid-Amerika, via Miami en Afrika (Caïro en Dar es Salaam).

Huurbetalingen

Afhandelaars waarschuwen intussen wel dat meer vrachtvluchten niet betekent dat er ook direct meer vracht wordt verwerkt in de loodsen van Schiphol. De aan- en afvoer van vracht is door het wegvallen van de passagiersvluchten met 50% gereduceerd en dat wordt nu maar deels gecompenseerd door de vrachtvluchten.

Voor de vier grote vrachtafhandelaars op Schiphol is de coronacrisis een nieuwe aanslag op de al zwakke financiële conditie van de sector. Door het slechte vrachtaanbod (afhandelaars worden vergoed voor iedere kilo die zij afhandelen) van het vorige jaar stond het verdienmodel van de vrachtafhandelaars op Schiphol al onder druk en sloten de bedrijven het boekjaar af met rode cijfers. De roep om een helpende hand van huurbaas Schiphol voor het opschorten van de hoge huurbetalingen wordt dan ook steeds luider.