Onduidelijk is nog wat de gevolgen van het besluit zijn op Schiphol. De drastische kostenbesparing is ingegeven door het stilleggen van een groot deel van de vluchten in Europa door het coronavirus. Het nieuws dat het personeelsbestand wordt gehalveerd, leidde al tot een daling van de koers met 6% op de beurs van Londen.

Het Schotse moederbedrijf John Menzies is met dochterbedrijven actief in 33 landen en verricht op Schiphol onder meer de vrachtafhandeling voor de vrachtvliegtuigen van KLM/Martinair.

Het ontslag is onderdeel van noodzakelijke kostenbesparingen, waarbij het topmanagement en de directie een loonoffer van 20% zal brengen. Volgens topman Giles Wilson bestaat John Menzies sinds 1833 en is het bijna zestig jaar genoteerd aan de beurs van Londen, maar heeft het nog nooit zo’n crisis meegemaakt. Hij wijst er verder op dat het personeel tijdelijk naar huis is gestuurd en weer in dienst genomen zal worden zodra de volumes weer aantrekken.

Ineenstorting

Samen met de afhandelaars Swissport, Dnata en WFS heeft Menzies bij de Britse regering aangeklopt voor meer steun. Nu een groot deel van de inkomsten uit de afhandeling van vliegtuigen en andere diensten op luchthavens wegvallen, dreigen binnenkort betalingsproblemen voor de bedrijven.

De directies van de vier afhandelaars waarschuwen overheden voor een ‘dreigende ineenstorting van de bedrijfstak die zal resulteren in chaos binnen de logistieke ketens.’

Volgens de afhandelaars begrijpen de overheden ondanks de al toegezegde steunmaatregelen niet hoe ernstig de situatie is voor de bedrijven. Zij willen zo snel mogelijk aanvullende maatregelen in de vorm van kortingen op belastingen en heffingen en minder bureaucratie.