Het zou daarbij gaan om het kopen van een aandeel via zijn eigen familieholding. Een participatie via expeditiebedrijf Kuehne + Nagel aan Swissport sluit hij uit.

Swissport, dat sinds vier jaar in handen is van de noodlijdende Chinese HNA-Group, staat al enige tijd te koop. De vraagprijs ligt daarbij rond de 3 miljard euro. Het afhandelingsbedrijf, ooit een dochterbedrijf van Swissair, werd in 2015 door HNA gekocht voor 2,5 miljard euro.

Klaus Michael Kühne. Tekst loopt door onder foto.

De Chinese groep staat sinds vorig jaar onder grote druk van de Chinese autoriteiten om de grote schuldenberg af te bouwen via de verkoop van de meeste buitenlandse deelnemingen, waaronder Swissport. Het grote probleem daarbij is dat er maar weinig partijen in de markt zijn die 3 miljard euro op de plank hebben liggen om zo’n grote overname in onder meer de mondiale vrachtafhandeling te financieren.

Panalpina

Kühne bekritiseert verder in het interview de rol die HNA speelt bij de afhandelaar. ‘Kijk eens naar Swissport. De Chinezen hebben daar behoorlijk wat geld uitgezogen’, aldus de ondernemer. Behalve een meerderheidsbelang in Kuehne + Nagel, dat zijn grootvader heeft opgericht, heeft de Duitse multimiljardair ook een aanzienlijk minderheidsbelang in de rederij Hapag-Lloyd.

De investeerder kijkt ook naar andere ‘aankoopmogelijkheden’ in de logistiek, maar toonde onlangs weinig interesse in de Zwitserse concurrent Panalpina. Het bedrag van meer dan 4 miljard euro dat DSV uiteindelijk neertelde voor de koop van Panalpina vond hij ‘veel te hoog’.