Het verliest Saudia Cargo vanaf het winterseizoen (1 november) aan concurrent World Flight Services (WFS) op onder meer Schiphol. Op Brussels Airport (Zaventem) verplaatst Qatar Cargo dit najaar de vrachtafhandeling van Swissport naar branchegenoot Dnata.

Dat bevestigen goed ingevoerde bronnen in de vrachtafhandeling. Saudia Cargo is op jaarbasis goed voor zo’n 45.000 tot 50.000 ton overslag op Schiphol en is daarmee een interessante partij voor iedere vrachtafhandelaar. Volgens Jeroen Gilling, directeur operations van Swissport Cargo op Schiphol, is het verlies van Saudia Cargo een beetje force majeure voor de Nederlandse vestiging en toe te schrijven aan een nieuw ‘multistation-contract’ dat op ‘hoofdkantoorniveau’ door Saudia is afgesloten met WFS.

‘Het gaat daarbij niet alleen om de vrachtafhandeling op Schiphol, maar ook om die in België en het Verenigd Koninkrijk. Daar heb je als lokaal vrachtstation dan ook weinig invloed op, ook al doe je zo je best. Aan onze dienstverlening heeft het dan ook niet gelegen richting Saudia. Die was hoog.’

Bodemtarieven

Gilling wil verder niet ingaan of WFS het contract onder de kostprijs heeft binnengehaald. Volgens diverse insiders op de luchthaven is dat het geval. Het zou daarbij om een ‘agressief acquisitiebeleid’ tegen ‘bodemtarieven’. WFS zelf zegt in een korte reactie tegen de ‘gangbare markttarieven’ te werken.

Het bedrijf handelt vanuit diverse loodsen op Schiphol luchtvaartmaatschappijen af. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om bellyvracht van luchtmaatschappijen als Lufthansa Cargo en United Cargo. De enige vrachtmaatschappij die WFS op Schiphol afhandelt, is Cargolux (acht vrachtvluchten in de week).

WFS zal de dagelijkse vrachtvluchten van Saudia Cargo (B747-400F’s) in het najaar gaan afhandelen op vrachtstation 6, waar de afhandelaar beschikt over drieduizend vierkante meter loodsruimte, die geheel ter beschikking komt voor Saudia.

Het is nog onduidelijk wie de grondafhandeling van de freighters van Saoedische vrachtmaatschappij gaat doen. Voor de vrachtvluchten van Cargolux schakelt WFS branchegenoot Menzies Cargo in en bronnen op Schiphol gaan er vanuit dat dit bedrijf ook de grondafhandeling voor de vluchten van Saudia gaat doen.

Qatar Cargo

Voor Swissport Cargo is het verlies van Saudia op Schiphol niet het enige slechte nieuws. Zo melden bronnen op Brussels Airport dat Qatar Cargo de afhandeling van zijn vrachtvluchten op de Belgische luchthaven op 15 oktober verplaatst van Swissport naar de nieuwe afhandelingsloods van Dnata.

Daarmee is deze loods, dit voorjaar in gebruik genomen, al bijna geheel gevuld. Eerder dit jaar koos Singapore Airlines Cargo om de vrachtafhandeling op Zaventem onder te brengen bij Dnata. Het ging daarbij om een ladingpakket van vijftigduizend ton. Qatar Cargo zal met zijn vijf tot zeven vrachtvluchten in de week een vergelijkbaar volume aanleveren.

Dnata heeft in het kader van een verdere uitbouw van de activiteiten op Zaventem al een optie genomen op het aanpalend depot van expediteur Kuehne + Nagel. Het is echter onduidelijk wanneer deze loods, die grotendeels wordt gebruikt voor de afhandeling van perishables, vrijkomt.