Daarbij is het van groot belang dat er voor de Limburgse luchthaven ‘een gelijk speelveld is’ met de omliggende luchthavens, onderstreepte directeur Jos Roeven van MAA bij een toelichting op de toekomstvisie van de luchthaven. Onder meer wil het kabinet een vrachttax op vrachtvliegtuigen invoeren in Nederland, waardoor de havengelden van een B777F op de luchthaven met 1600 euro stijgen vergeleken met het dertig kilometer verder gelegen Luik Airport.

Luchthavenbesluit

Ook is er nog steeds geen voortgang geboekt rond een nieuw luchthavenbesluit waardoor de luchthaven gebruik kan maken van de volledige lengte (2.750 meter) van de start-en landingsbaan. Door fouten in de oude aanvraag kan MAA sinds dit voorjaar  slechts beschikken over 2500 meter van de baan, waardoor ze ernstig worden gehinderd in het aantrekken van vrachtmaatschappijen.

Tijdens een rondleiding over het terrein van de luchthaven bracht de minister ook een bezoek aan Samco Aircraft Maintenance en sprak zij met omwonenden over de zorgen rond de geluidsoverlast en milieuvervuiling op de luchthaven.