De beladingsgraad van de beschikbare vrachtcapaciteit kreeg met een afname van 2,1 procentpunt ook een flinke tik uitgedeeld en was over de maand juni goed voor een magere 56,9%.

De onderliggende vrachtcijfers van Air France Cargo en KLM Cargo (inclusief Martinair) vielen negatief uit. Air France Cargo, dat over de eerste maanden van dit jaar nog forse groeicijfers had laten zien, verloor 4,4% aan vrachtvervoer, terwijl KLM Cargo de negatieve lijn van de afgelopen maanden continueerde met een verlies van 3%.

Opmerkelijk dit keer was dat de vrachtcapaciteit van Air France daalde met 1 procentpunt in de maand juni en KLM er juist een procentpunt bij kreeg. Het is lang geleden dat de vrachtcapaciteit bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij toenam.

Beladingsgraad

Een en ander had wel als gevolg dat de beladingsgraad bij KLM Cargo bij een maandstand van 63,4% zo’n 2,6 procentpunt inleverde, terwijl het Franse onderdeel 1,7 procentpunt verloor en genoegen moest neem met een beladingsgraad die net iets boven de 50% uitkwam.

Air France Cargo kon troost vinden bij de halfjaarcijfers van de vrachtvervoerder. Die lieten tegenover vorig jaar een vrachttoename zien van 5,7% bij een licht gestegen beladingsgraad (0,4 procentpunt). KLM Cargo leverde over de eerste zes maanden van dit jaar 2,7% aan vrachtvervoer in bij een beladingsgraad van 64,9%, een verlies van 1,4 procentpunt vergeleken met 2018.