Lufthansa Cargo, de grote concurrent van AF-KLM Cargo, heeft onlangs wel aangekondigd het aantal vrachtvluchten met het oog op de dalende vraag in de markt te reduceren, onder meer op Japan. Daarnaast werkt de Duitse vrachtvervoerder aan een versnelde afbouw van de oude vloot aan MD11F’s.  Deze vrachtvliegtuigen, waarvan Lufthansa er nog twaalf bezit, moeten voor het eind van volgend jaar plaatsmaken voor B777F’s om de winstgevendheid van de vrachtvloot op peil te houden, aldus de Amerikaanse analist Cargofacts.

Volgens De Nooijer is het netwerk aan vrachtvluchten van Air France KLM ‘robuust’ genoeg en zijn er geen plannen om het besluit van Lufthansa Cargo te volgen. ‘Wij hebben juist vijf jaar geleden de vrachtvloot sterk gereduceerd naar de huidige zes vrachtvliegtuigen om minder kwetsbaar te zijn in economisch mindere tijden. Wij bedienen nu met die vrachtvloot van vier B747-400F’s en twee B777F’s vooral specifieke markten zoals de bloemen-en groente-import uit Oost- Afrika en Latijns-Amerika. Op die markten verwachten wij geen grote vraaguitval dit jaar’, zegt De Nooijer.

Gevolgen

De topman van Air France-KLM Cargo noemt de mogelijke gevolgen van de mindere vraag naar capaciteit voor de korte termijn wel zorgelijk voor de noodzakelijke investeringen die nodig zijn om de luchtvrachtbranche op Schiphol verder te digitaliseren en te verduurzamen.

‘Wij zitten in een transitieperiode naar een meer digitale toekomst en uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Nu de vraag in de markt significant is gedaald en de loadfactor onder druk staat, gaan bij bedrijven kortetermijnbelangen weer overheersen. Dat baart mij zorgen. Het is ook niet goed voor de noodzakelijke onderlinge samenwerking op Schiphol’, zegt hij.

De Nooijer stelt dat bedrijven ondanks ‘het huidige kleine stormpje’ moeten blijven kijken naar het grote geheel en iets verder in de toekomst. ‘Wij hebben te maken met een wisselvallige maar uiteindelijk groeiende markt van jaarlijks 3 tot 5%. Daarnaast zijn er de groeimarkten zoals de coolchain en de e-retail. Dat moeten wij nu niet uit het oog verliezen.’

Schiphol

Volgens de topman moeten de marktpartijen op Schiphol ook goed beseffen wat ze nu op de luchthaven in handen hebben. ‘Wij zijn met 1,7 miljoen ton overslag per jaar nog steeds de derde vrachtluchthaven van Europa en als Air France-KLM- Martinair zijn wij op vrachtgebied nog steeds de nummer vijf van de wereld met een marktaandeel van 3,8%.’ Hij wijst er verder op dat Air France KLM als  grootste vrachtvervoerder op Schiphol, ‘ons marktaandeel is 36%’, de initiatieven van vrachtorganisaties als ACN en Evofenedex steunt voor het behoud en groei van vrachtvluchten op Schiphol.

‘Een daling van 17% bij de vrachtvluchten zoals wij die nu zien, is slecht voor iedereen. Dat is niet de weg die wij moeten opgaan. Lading trekt lading aan, is een oud gegeven in de luchtvrachtsector. Wij hebben die vrachtvluchten dan ook nodig om als Schiphol een goede en grote draaischijf op vrachtgebied te blijven.’ Daarmee wijst hij kritiek van de hand dat KLM, dat voor het vrachtvervoer de laatste jaren steeds meer afhankelijk is geworden van de belly-capaciteit op de passagiersvliegtuigen, juist profiteert van het afnemende aantal vrachtvluchten. De Nooijer: ‘85% van de aangeboden lading kan alleen in de belly-ruimte van een passagiersvliegtuig. Wij hebben die vrachtvluchten dan ook nodig voor het optimaliseren van de marktplaats Schiphol’.

Krimp vrachtvervoer KLM

Na een lichte stijging van het vrachtvervoer in mei werd Air France-KLM in de recent afgesloten maand juni geconfronteerd met een daling van het vrachtvervoer (in tonkilometers) van 3,6%, bij een bijna gelijk gebleven vrachtcapaciteit (-0,1%). De beladingsgraad daalde daarbij met 2,1 procentpunt naar 56,9%.

De onderliggende vrachtcijfers van zowel Air France Cargo als KLM Cargo (inclusief Martinair) vielen ook negatief uit. Het Franse vrachtbedrijf verloor 4,4% aan vervoer, terwijl KLM Cargo de negatieve lijn van de afgelopen maanden continueerde met een verlies van 3%.

Opmerkelijk was verder in de junimaand dat de vrachtcapaciteit van Air France daalde met 1 procentpunt en die van KLM juist een procentpunt steeg. Het is lang geleden dat de vrachtcapaciteit bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij toenam. Een en ander had wel als gevolg dat de beladingsgraad (63,4%) van de KLM zo’n 2,6 procentpunt inleverde in juni, terwijl het Franse onderdeel 1,7 procentpunt verloor bij een beladingsgraad van 50,5%. Air France kon daarbij troost vinden bij de halfjaarcijfers die nog een toename van 5,7% lieten zien. KLM Cargo leverde in hetzelfde tijdsbestek 2,7% in bij een beladingsgraad van 64,9% (-1,4 procentpunt).