Schiphol zag vorige maand het aantal vrachtvluchten dalen met 12,8% naar 1124 bewegingen. Daarmee deed de luchthaven het in de eerste maand van het zomerseizoen aanzienlijk slechter dan in maart toen het verlies door het aanhoudend tekort aan vrachtslots voor het eerst dit jaar onder de 10% zakte. De maand maart leek daarbij het langverwachte kantelpunt naar betere vrachtcijfers nadat januari en februari voor Schiphol dramatisch waren verlopen met een afname van het aantal vrachtvluchten met respectievelijk 17,1 en 19,7%.

Vrachtoverslag Schiphol

De vrachtoverslag op Schiphol kwam over de eerste vier maanden van dit jaar uit op 510.000 ton. Dat komt neer op een volumeverlies van 8,5% vergeleken met 2018. Over de maand april nam het vrachtvolume met 9,3% af naar 126.742 ton. Indien deze trend zich doorzet voor de rest van het jaar zou Schiphol in 2019 tussen de 150.000 tot 200.000 ton aan vrachtvolume kunnen verliezen.

De recent door minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) goedgekeurde local rule zou in de tweede helft van dit jaar voor meer ruimte op Schiphol kunnen zorgen voor de vrachtvluchten. Daarbij is wel een voorwaarde dat er vluchten door bijvoorbeeld weersomstandigheden worden geannuleerd. Deze niet uitgevoerde vluchten worden dan via de local rule herverdeeld, waarbij de vrachtmaatschappijen een kwart van de vluchten krijgen.

Vrachttaks

Een vrachttaks op vrachtvluchten, die het ministerie van Financiën deze week aankondigde, kan het positief effect van de local rule op de Nederlandse luchtvrachtmarkt weer teniet doen. Volgens verladersorganisatie Evofenedex zou die fiscale maatregel leiden tot een verhoging van de havengelden op Schiphol van meer dan 100% per vrachtvlucht. De Nederlandse vrachtkoepel ACN vreest ook voor het ‘weglekken’ van vrachtstromen over de grenzen door de vrachttaks.