De totale oppervlakte van het nieuwe vrachtcentrum beslaat 14.000 vierkante meter, waarvan 4.500 vierkante meter loodsruimte en bijna 10.000 vierkante overdekte opslagruimte aan het vrachtplatform van de Belgische luchthaven. In totaal biedt de nieuwe ruimte werk aan honderd personeelsleden. De jaarlijkse vrachtcapaciteit ligt op 125.0000 ton, stelt Dnata.

8 miljoen euro

De vrachtloods, die dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, is voor een periode van tien jaar gehuurd van de luchthaven en de laatste maanden voor een bedrag van acht miljoen euro ingrijpend gemoderniseerd door Dnata.

Onder meer is alle elektronica vervangen, zijn nieuwe overslag, veiligheids- en automatiseringssystemen aangeschaft en is een derde van de loods voorzien van koelcellen voor onder meer de afhandeling en opslag van farmaceutica en bederfelijke waren.

Derde afhandelaar

Dnata ontving na een lang tenderproces eind vorig jaar een afhandelingsvergunning van de luchthaven. Het is na Aviapartner en Swissport de derde vrachtafhandelaar aan het vrachtplatform van Brussels Airport. WFS is ook actief op de luchthaven, maar beschikt niet over een licentie om vliegtuigen op het vrachtplatform te laden en te lossen. Dat wordt uitbesteed aan Aviapartner.

De nieuwe afhandelingsloods van Dnata past in de strategie om de vrachtcapaciteit in de Benelux te vergroten. Het is ook de bedoeling dat op het nieuwe centrum nauw wordt samengewerkt met de grotere vrachtvestiging (45.000 vierkante meter) van Dnata op Schiphol. ‘Zo krijgen klanten van luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om hun activiteiten in de regio uit te breiden’, aldus Dnata.