De 121 meter lange ‘Canopée’, zoals het schip gaat heten, wordt uitgerust met vier dertig meter hoge Oceanwings, zeilpanelen met een oppervlakte van 375 vierkante meter per stuk. Die moeten voor een besparing van zo’n 35% op het brandstofverbruik zorgen. Volgens de Franse opdrachtgever Alizés gaat het om de bouw van ‘prototype’, maar het is niet duidelijk hoeveel schepen er in totaal gebouwd zouden moeten worden.

Alizés, wat passaatwinden betekent, is een speciaal voor dit project opgerichte joint venture van de Franse scheepvaartbedrijven Jifmar Offshore Services en Zéphyr & Borée. Die won een jaar geleden de tender van Ariane Group voor een nieuw transportconcept en versloeg daarmee onder meer de grote Franse rederij Louis Dreyfus Armateurs, die dit vervoer nu nog in handen heeft.

Open dokschip

Jifmar zegt in een persbericht dat het schip gebouwd wordt ‘tussen’ Nederland en Polen, ‘waar de werven van Neptune zijn gevestigd’. Dat lijkt erop te wijzen dat de romp in Polen wordt gebouwd en dat de afbouw in Hardinxveld-Giessendam zal plaatsvinden. De naam van het schip is ontleend aan de luifel boven de ‘Buik van Parijs’, een open ondergrondse stedelijke ruimte op de plek waar ooit Les Halles de Paris stonden.

Het zeilvrachtschip wordt ook uitgevoerd als een open dokschip, met hoge zijkanten om de lading te beschermen. Het schip moet eind 2022 in de vaart komen en gaat raketten in onderdelen laden in Bremen, Rotterdam, Le Havre en Bordeaux. Het gaat daarbij om de Ariane 6, de zesde generatie van de Europese draagraketten, die al decennia lang vanaf de lanceerbasis Kourou in Frans-Guyana satellieten in een baan om de aarde brengen.

Europese werf

Volgens directeur Nils Joyeux van Zephyr et Boree heeft de coronapandemie een rol gespeeld in de beslissing om de ‘Canopée’ in Europa te laten bouwen. ‘De optie van een Europese werf stelt het project veilig in de context van de onzekerheid veroorzaakt door Covid-19 en de gevolgen daarvan’, zegt hij. Tot aan de virusuitbraak was de groep in gesprek met werven in onder meer Azië en Sri Lanka.

Neptune Marine kon niet voor een toelichting bereikt worden.