Welke activiteiten doet u precies?

Ik heb een tuincentrum aan de rand van Brussel. Daarnaast teel ik kerstbomen op een perceel van 1.000 hectare in de Ardennen. Het gaat daarbij om megabomen die door steden aangeschaft worden om op de stadspleinen te installeren voor de feestdagen. De bomen worden tot twintig meter lang en groeien dertig jaar. In het voorjaar en de zomer komen delegaties van stadsbesturen naar ons landgoed om een kerstboom uit te kiezen. Het transport wordt door ons geregeld en ook het afvoeren van de boom na het nieuwe jaar doen wij vaak. De boom wordt versnipperd en uitgereden over ons land.

Hoe ziet het transport eruit?

Dit jaar hebben we zo’n 100 tot 120 megakerstbomen verkocht aan steden in Vlaanderen, terwijl we ook een aantal Nederlandse steden beleveren, zoals Kaatsheuvel. We zijn op 1 november begonnen met de uitlevering en het laatste transport was gepland voor de tweede week van december. De leverafspraken met de steden kijken heel nauw omdat er een hele logistieke operatie aan de plaatsing van een kerstboom verbonden is. Zo hebben steden vaak een tijdelijk parkeerverbod voorzien en is er een hoogwerker besteld om de boom op te tuigen. Bij vertraging van het transport loopt deze planning in het honderd en vaak komt dan ook de tijdige levering aan andere steden in gevaar. Het is een constante puzzel en ik ben als verantwoordelijke voor de planning de hele dag aan de telefoon.

Loopt er wel eens iets mis?

Ons perceel bevindt zich diep in het bos, enkele kilometers van de bewoonde wereld waar nauwelijks verharde wegen zijn. Vooral als het ijzelt, sneeuwt of regent, kan de truck nogal eens wegzakken. Onlangs heb ik in de ochtend eerst een paar uur vertraging opgelopen door een lekke band. In de middag ben ik bij het keren op een bosweggetje vast komen te zitten in de modder, waarna ik deze ochtend weer op de weg ben geholpen door een plaatselijke tractor. Uit nood heb ik de hele nacht in de cabine moeten doorbrengen. Dat zijn dingen die regelmatig gebeuren.

Pierre Demesmaeker, Inter-Arbo

Doet u zelf het vervoer?

Wij werken met een extern vervoersbedrijf dat twee chauffeurs full time aan ons heeft toegewezen en die in november en december ritten voor ons uitvoeren. Normaal doe ik alleen de moeilijke bomen zelf of ik spring bij in noodsituaties. Onlangs moest ik de boom voor Sint-Truiden laden omdat de chauffeurs geen rijtijden meer over hadden en in rust moesten. De burgemeester heeft me meermaals gebeld dat de boom koste wat kost dat weekend moest komen.

Wat is de grootste uitdaging bij megakerstboomvervoer?

Het laden en lossen is het moeilijkste gedeelte van de klus. Het is belangrijk om de slings op de juiste plaatsen aan te brengen om zo de kerstboom in balans op de dieplader te hijsen. Onze truck is uitgerust met een kraan. Normaal werken we met opleggers die speciaal voorzien zijn van hekken aan de zijkant die dicht kunnen als de boom in de dieplader ligt. De oplegger die ik vandaag gebruikt heb, was provisorisch voorzien van betonnet aan de zijkant. Voor volgend jaar willen we een nieuwe dieplegger in gebruik nemen. De zijkant is instelbaar, waardoor we na belading de breedte kunnen terugschroeven. Deze speciale ‘kersboom’ oplegger moet binnenkort gehomologeerd worden.

Vindt u het leuk om zelf op de vrachtwagen te zitten?

Ik ben boomkweker van beroep, maar juist de afwisseling is prachtig. Het is een prachtig avontuur. Vannacht in mijn cabine heb ik reeën en herten in de ogen gekeken terwijl er een ijzig rust heerste. Waar maak je zoiets mee? Als wij met een boom vertrekken vanaf de laadplaats in het bos, neem is zelf contact op met de plaatselijke politiediensten. Vervolgen worden we aan de rand van de rand van de stad opgewacht en onder politiebegeleiding naar de juiste plaats begeleid. Er is enorm veel emotie verbonden aan de kerstbomen en het vervoer. Je wordt bij de levering met alle egards ontvangen. Stel je – ter vergelijking – een voor dat je een trucklading stookolie komt leveren. Dan word je van alle kanten met de nek aangekeken terwijl de ladingwaarde die je vertegenwoordigt voor hoger is.