De Franse rederij vervoerde in het derde kwartaal 5,6 miljoen teu. Dat was slechts 1% meer dan vorig jaar, maar door prijsstijgingen groeide de omzet met ruim 6%. Het bruto resultaat (ebit) steeg met bijna 70% tot 1,7 miljard dollar.

Topman Rodolphe Saadé spreekt van ‘zeer sterke financiële en operationele prestaties’. Ten opzichte van het tweede kwartaal steeg het vervoerde volume met bijna 17%. De kosten per vervoerde teu lagen met 845 dollar bijna 7% onder het niveau van vorig jaar door de daling van de brandstofkosten en eigen kostenbesparingen. Door de combinatie van hogere prijzen en lagere kosten schoot de operationele marge met meer dan 200% omhoog.

Sanering Ceva

Daarnaast begint de sanering van het twee jaar geleden overgenomen Ceva eindelijk vruchten af te werpen, al is het nog dunnetjes. De logistieke dienstverlener zette in het derde kwartaal een nettowinst van welgeteld een miljoen in de boeken, het eerste zwarte cijfer in jaren. Vorig jaar werd er nog 44 miljoen verlies gemaakt. In het tweede kwartaal van dit jaar boekte Ceva nog een verliesje van een miljoen, waar vorig jaar nog een min van 31 miljoen in de boeken stond.

Ceva boekte in het derde kwartaal een omzet van 1,9 miljard dollar, 8% meer dan vorig jaar. Het bruto resultaat steeg met ruim 18% tot 167 miljoen dollar. Volgens CMA komt dat vooral door de reorganisatie van de tak contractlogistiek en de heropening van distributiecentra die in het tweede kwartaal als gevolg van de lockdown nog moesten sluiten.

Over het luchtvrachtvervoer zegt het concern dat ‘het momentum sterk bleef met gunstige marges ondanks de aanzienlijke vermindering van het luchtverkeer’. Wel wijst het bedrijf op de overeenkomst met Groupe Dubreuil Aéro om een belang van 30% in deze Franse luchtvaartgroep te nemen. De rederij wil daarmee vooral meer expertise in het luchtvrachtvervoer verwerven.

Voor de groep als geheel lijkt er in het vierde kwartaal nog veel meer in het vat te zitten. Tot nu toe zijn de vervoerde aantallen containers groter dan in het derde kwartaal en de prijzen blijven alleen maar stijgen. ‘In deze gunstige omgeving en dankzij de voortdurende beheersing van de eenheidskosten, zouden we een verdere verbetering van de ebitda-marge in het vierde kwartaal moeten zien’, klinkt het veelbelovend.

CMA CGM grijpt de spectaculaire winstgroei aan om vervroegd schulden af te lossen en zo zijn balans te versterken. Vooral door de overname van Ceva was de schuldpositie tot een gevaarlijk hoog niveau opgelopen. Zo wordt er de komende weken 750 miljoen dollar extra op een aantal langlopende leningen afgelost. Daarnaast is vorige maand een obligatielening van 525 miljoen dollar, die volgend jaar zou aflopen, vervroegd afgelost met de opbrengst van een even grote nieuwe obligatielening.