In samenwerking met luchthavenbeheerder Brussels Airport, Air Cargo Belgium en Hazgo demonstreerde Swissport hoe het de vaccins logistiek zal behandelen in zijn Brussels Pharma Center. Dat is een gekoelde opslagfaciliteit van 3.620 vierkante meter, die deel uitmaakt van een ononderbroken koelketen.

koelTijdens de transporten wordt droogijs gebruikt om de temperatuur voldoende laag te houden. Droogijs is CO2 in vaste vorm. Het ziet eruit als sneeuw. Droogijs smelt niet tot vloeistof, maar gaat rechtstreeks van zijn vaste vorm over in gasvorm. Het ontsnappende gas voert warmte af. Om met droogijs gekoelde producten langdurig voldoende koel te houden, is het dan ook nodig om soms extra droogijs toe te voegen. Brussels Airport verbruikt, naargelang het seizoen, tot 20 ton droogijs per dag.

Voor het transport van zo gekoelde materialen op de luchthaven worden aangepaste voertuigen ingezet. Voor de Covid-19-vaccins wordt gerekend met ononderbroken koudeketens van een tiental dagen.

Draaischijf

De beschikking over voldoende aangepaste koelruimte voor de vaccins in Brussel is van groot belang. Want België verwacht niet alleen 16 miljoen dosissen voor de eigen bevolking, het wil ook een rol spelen als Europese draaischijf. De Europese Unie bestelde al 300 miljoen dosissen. Nog zwaarder weegt door dat Pfizer al aankondigde dat het zijn vaccin zal laten produceren op twee plaatsen. Een ervan is zijn site in het Belgische Puurs, op iets meer dan 30 kilometer van de luchthaven. Op Brussels Airport zijn farmaceutische producten nu al goed voor 8% van de luchtvrachtvolumes.

De eerste vaccins zouden er al over enkele weken aankomen, maar grote volumes worden er pas in de lente van 2021 verwacht.

Wereldwijd beschikt Swissport over 115 opslagsites. 72 daarvan zijn uitgerust met koelfaciliteiten en 13 beschikken over een officiële erkenning voor de logistieke behandeling van farmaceutische producten.