Door de geheime prijsafspraken tussen fabrikanten hebben bedrijven volgens MKB-Claim een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun vrachtwagens. Uit onderzoek van een door MKB-Claim ingeschakeld economisch bureau blijkt dat er gemiddeld 10,3% per vrachtwagen te veel is betaald in de periode van het kartel. De hoogte van de schade is afhankelijk van het jaar van aankoop en kan oplopen tot 30.000 euro per vrachtwagen.

Daarnaast vordert MKB-Claim verzekeringspremies terug. Afnemers betaalden tot 5% te veel premie doordat die mede gebaseerd is op de aanschafprijs van de vrachtwagen.

Truckkartel

Alle grote Europese vrachtwagenbouwers deden mee aan het truckkartel, dat van 1997 tot en met 2011 actief was. De Europese Commissie legde DAF, MAN, Daimler, Iveco en Volvo/Renault eerder al boetes op van in totaal bijna 3 miljard euro. Scania weigerde te schikken en kreeg een boete van ruim 880 miljoen euro.

Een eerdere poging van MKB-Claim om via de rechter tot een schikking te komen, liep in 2018 op niets uit. ‘Jarenlang hebben de grote truckfabrikanten hun klanten het vel over de oren getrokken’, zegt Simon Zuurbier van MKB-Claim. ’Het is teleurstellend dat een gerenommeerd bedrijf als DAF geen verantwoordelijkheid neemt en niet zelf met een voorstel komt om klanten schadeloos te stellen. DAF en de andere fabrikanten hebben de betrokkenheid bij het kartel namelijk al toegegeven.’

MKB-Claim is niet de enige partij die procedeert tegen de vrachtwagenfabrikanten. Wereldwijd is al voor miljarden aan claims ingediend tegen de bedrijven.

Eind mei werd bekend dat Deutsche Bahn (DB) 385 miljoen euro eist. DB heeft voor de rechtszaak een aparte dochteronderneming opgezet. Die vertegenwoordigt naast de dochterbedrijven van de Duitse Spoorwegen ook tweehonderd expediteurs en transportbedrijven en zelfs het Duitse leger. In totaal gaat het om 38.500 vrachtwagens waarvoor te veel betaald is.

Handel

Inmiddels is er een handel ontstaan in de claims tegen het truckkartel. Afgelopen zomer startte Financialright met het opkopen van schadeclaims van wegvervoerders. De claimspecialist biedt daarvoor 1.200 euro per truck, een vergoeding die eigenlijk een fractie is van wat een wegvervoerder na een succesvolle rechtsgang tegen het kartel kan krijgen. Financialright wijst echter op de grote risico’s die verbonden zijn aan claimzaken die het bedrijf overneemt van de transporteurs.

In februari ging Financialright al met een eis voor schadevergoeding namens 3.000 bedrijven naar de rechter. De rechtbank in München wees die claim echter af.

De verboden prijsafspraken door de fabrikanten kwamen medio 2016 aan het licht. Bedrijven hebben tot half 2021 om hun claim in te dienen, anders dreigt verjaring, stelt MKB-Claim.