Dat bevestigt Hongyuan tegenover het Duitse website Cargoforwarder. Twee andere Chinese bedrijven, Mukden logistics en ADI Express, participeren in het project om van Oostende Airport een nieuwe Europese vrachthub te maken voor de Chinese e-commerce-goederen.

Aerotrans

Voor de vrachtvluchten schakelen de Chinezen de charteraar ATC/Aerotrans uit de Verenigde Arabische Emiraten in. Deze vrachtgroep beschikt over een groot aantal B747-400F’s. De afhandeling op Oostende Airport wordt uitgevoerd door Bcube.

Hongyuan heeft de afgelopen maanden met Aerotrans al een aantal succesvolle testvluchten uitgevoerd op de Belgische luchthaven. Die vluchten en het feit dat Hongyuan niet kon uitbreiden op Luik Airport, gaven de doorslag om de Europese vrachthub te verplaatsen naar de Belgische kustluchthaven.

Zeebrugge

Daarbij zien de Chinezen ook goede mogelijkheden om van Oostende een multimodale hub te ontwikkelen met de haven van Zeebrugge in de buurt. Mukden Logistics heeft naar eigen zeggen al een platform opgezet om lucht- en zeevracht te combineren. Daarnaast heeft de Chinese vastgoedgroep Lingang rond de dertig hectare aan grond in concessie genomen in de haven van Zeebrugge voor de ontwikkeling van distributieactiviteiten.