De partijen, WFS, Dnata, KLM, Menzies en Swissport willen met de zogeheten Best Effort verklaring een ‘digitaliseringslag maken om het proces van aanvoer, administratief verwerken en lossen en laden van exportgoederen op de luchthaven efficiënter, duurzamer, veiliger en betrouwbaarder te maken’.

Voorrang

Volgens vrachtdirecteur Jeroen Giling van Swissport en tevens voorzitter van de sectorraad Afhandelaren bij belangenbehartiger ACN is er jaren gewerkt om het aanmeldingsproces digitaal te krijgen. ‘Vrachtafhandelaren geven hiermee een duidelijk signaal af dat ze naar een uniform systeem van elektronisch vooraanmelden gaan. Daar zetten we ook iets tegenover: de belofte aan transporteurs en expediteurs dat ze vanaf januari voorrang in het afhandelingsproces krijgen als ze met het nieuwe systeem werken. Dit zal voor iedereen in de keten kunnen leiden tot een reële besparing op operationele kosten.’

Papierloos

Het digitale vooraanmelden van exportvracht is onderdeel het project-eLink en het Smart Cargo Mainport Program (SCMP). Dat heeft als doelstelling om de vrachtprocessen op Schiphol papierloos te maken.

Gelijktijdig heeft vrachtsector op Schiphol een corona taskforce opgezet om verschillende scenario’s te ontwikkelen om in de toekomst veilige distributieprocessen te ontwikkelen voor het transport van een toekomstig coronavaccin. Daarbij wordt uitgegaan van verschillende temperatuur-gereguleerde ketens, zegt directeur Maarten van As van ACN.

Volgens Ferry van der Ent, directeur business development van Schiphol Cargo, is het van groot belang om een veilige, snelle en betrouwbare overslagproces op de luchthaven op te zetten. Dat stelt eisen aan de beschikbare koelfaciliteiten op de luchthaven en expertise in de logistieke keten op Schiphol. Hij wijst er ook op dat het minister van Infrastructuur het project ondersteunt door flexibel te zijn bij het verlenen van vergunningen voor chartervluchten voor het coronavaccion.

De taskforce zal komende week voor het eerst bijeenkomen om de capaciteit in kaart te brengen bij airlines, truckers expediteurs en afhandelaars. Ook zullen back-upscenario’s worden besproken. De werkgroep zal daarbij nauw samenwerken met de autoriteiten.