Directiewoordvoerder Jan Driessen hoopt evenwel dat de ploeg die vanavond opkomt, wel weer in het gewone tempo gaat werken. Op dit moment worden er acht containers per uur per kraan verwerkt, ongeveer een kwart van de normale productie. De invloedrijke ondernemingsraad van het bedrijf heeft donderdagmiddag in een brief aan het voltallige personeel laten weten de actie niet te steunen en noemde die schadelijk voor de reputatie van het bedrijf.

OR-voorzitter Barry de Bel wijst erop dat nog niet alle van de vijf ploegen sindsdien een shift hebben gedraaid en denkt dat nog niet iedereen de brief heeft gelezen. Hij vermoedt dat de actie het komend weekend nog wordt voortgezet, maar dat daar maandag mogelijk verandering in komt.

Timing misplaatst

Driessen blijft erop hameren dat de timing van de actie misplaatst is, omdat moederbedrijf APM nog volop in onderhandeling is met Hutchison Ports, dat de terminal wil overnemen. Ook hij wijst erop dat de actie het bedrijf schaadt omdat inmiddels al een fors aantal schepen van Maersk, eigenaar van APM Terminals, is uitgeweken, deels naar Antwerpen.

Hij vraagt zich af wat de actievoerders denken te bereiken, aangezien er geen concrete eisen zijn geformuleerd. Het is onduidelijk wie de actie aansturen, al wordt wel veelvuldig gewezen naar de Rotterdam Dockers, een groep havenwerkers over wie vrijwel niets te achterhalen valt. Te constateren valt dat de achtereenvolgende ploegen al bijna een week lang gehoor geven aan oproepen om de actie voort te zetten.

Calls geannuleerd

APMTR meldde eerder deze week uit eigen beweging dat in ieder geval vier verwachte schepen hun call hebben geannuleerd. Het gaat om de ‘Vayenga Maersk’ (3596 teu), de ‘Cap San Raphael’ (10.589 teu, wijkt uit naar Antwerpen), ‘Seago Piraeus’ (4504 teu) en Bernhard Schulte (4616 teu). Flows meldde woensdag dat ook de 13.568 teu grote ‘Maersk Essex’ uit het Verre Oosten vrijdag naar Antwerpen in plaats van Rotterdam gaat.

De langzaamaanactie wordt niet gesteund door de vakbonden en is daarmee in feite onrechtmatig. Ook volgens voorzitter Barry de Bel vragen veel werknemers zich af waarom er nu eigenlijk actie wordt gevoerd. ‘Er zijn geen eisen geformuleerd en het is onduidelijk wie de actie leidt. Ik zie wel appjes met oproepen voorbij komen, maar daar staan geen namen bij’, zegt hij.

Garanties

De Bel wijst erop dat eerder deze week overleg is gevoerd met de vakbonden over de consequenties van de overname. Dat zou ertoe kunnen leiden dat er in de toekomst mogelijk actie gevoerd wordt, maar dan in de vorm van door vakbonden gesteunde acties.

Hutchison Ports, dat ook de aangrenzende ECT Delta Terminal in handen heeft, wil APMTR na de voorgenomen overname automatiseren. Het personeelsbestand wordt daarbij teruggebracht van zo’n 600 tot ongeveer 350 werknemers. Hutchison heeft al de garantie afgegeven dat de eerste vier jaar na de overname niemand gedwongen zal worden ontslagen.

Als het bedrijf na die periode failliet zou gaan, hebben de werknemers recht op een riante ontslagvergoeding. Verder heeft Maersk, de huidige eigenaar van APMTR, de garantie afgegeven dat het de eerste vijf jaar na de overname nog minstens 700.000 containers per jaar op de terminal zal laten overslaan.