Dat zegt de ondernemingsraad van het bedrijf in een circulaire aan de werknemers. De raad zegt daarin wel begrip voor de wilde actie te kunnen opbrengen, maar stelt dat die niet bijdragen aan een beter of sneller onderhandelingsresultaat over de voorgenomen overname van APMTR door Hutchison Ports. De twee onderhandelen daar al maanden lang over.

De terminal draait al bijna een week lang op een kwart van de normale capaciteit omdat er nog maar zo’n acht in plaats van ongeveer dertig containers per kraan per uur worden overgeslagen. Daardoor is al een fors aantal schepen uitgeweken naar andere terminals, waarvan een deel naar Antwerpen.

APMTR meldde woensdag uit eigen beweging dat in ieder geval vier verwachte schepen hun call hebben geannuleerd. Het gaat om de ‘Vayenga Maersk’ (3596 teu), de ‘Cap San Raphael’ (10.589 teu, wijkt uit naar Antwerpen), ‘Seago Piraeus’ (4504 teu) en Bernhard Schulte (4616 teu). Flows meldde woensdag dat ook de 13.568 teu grote ‘Maersk Essex’ uit het Verre Oosten vrijdag naar Antwerpen in plaats van Rotterdam gaat.

Onrechtmatig

De langzaamaanactie wordt niet gesteund door de vakbonden en is daarmee in feite onrechtmatig. Volgens voorzitter Barry de Bel vragen veel werknemers zich af waarom er nu eigenlijk actie wordt gevoerd. ‘Er zijn geen eisen geformuleerd en het is onduidelijk wie de actie leidt. Ik zie wel appjes met oproepen voorbij komen, maar daar staan geen namen bij’, zegt hij.

Hij wijst erop dat eerder deze week overleg is gevoerd met de vakbonden over de consequenties van de overname. Dat zou ertoe kunnen leiden dat er in de toekomst mogelijk actie gevoerd wordt, maar dan in de vorm van door vakbonden gesteunde acties.

Hutchison Ports, dat ook de aangrenzende ECT Delta Terminal in handen heeft, wil APMTR na de voorgenomen overname automatiseren. Het personeelsbestand wordt daarbij teruggebracht van zo’n 600 tot ongeveer 350 werknemers. Hutchison heeft al de garantie afgegeven dat de eerste vier jaar na de overname niemand gedwongen zal worden ontslagen.

Vergoeding

Als het bedrijf na die periode failliet zou gaan, hebben de werknemers recht op een riante ontslagvergoeding. Verder heeft Maersk, de huidige eigenaar van APMTR, de garantie afgegeven dat het de eerste vijf jaar na de overname nog minstens 700.000 containers per jaar op de terminal zal laten overslaan.