Het beeld van de Fransen is identiek aan dat van vrijwel alle andere deepsea containerlijnen: de omzet kreeg een forse mep van de coronacrisis, maar dankzij capaciteitsbeperking middels het schrappen van afvaarten stegen de tarieven en het resultaat onder de streep fors. Zo zag CMA CGM het vervoerde aantal containers met ruim 13% dalen tot ruim vijfenhalf miljoen twintigvoets eenheden en de omzet met 9% tot zeven miljard dollar.

Daar hield de vervoerder bruto (ebita) iets meer dan een miljard dollar aan over en onder de streep 145 miljoen dollar netto. De rederij voelde de wind in de zeilen van bijna 5% lagere kosten per eenheid. Dat was te danken aan de gekelderde olieprijs, eigen kostenbesparingen en beperking van het aantal ingezette schepen en containers.

Seizoenspiek

Voor de tweede helft van het jaar lijkt er nog meer in het vat te zitten. In een vooruitblik spreekt CMA CGM zijn vertrouwen uit in het
resultaat van het derde kwartaal: ‘Het huidige sterke momentum van de scheepvaartmarkt, zowel in volumes als vrachttarieven, zou ons
in staat moeten stellen om de operationele marge aanzienlijk te verbeteren in vergelijking met het tweede kwartaal.’ De rederij noemt het herstel van de consumptie,
de groei van e-commerce en de verwachte seizoenspiek in de aanloop naar de kerstverkopen als hoopgevende factoren.

De groep had aan het eind van de eerste jaarhelft 2,6 miljard dollar aan liquide middelen ter beschikking, waarmee het naar eigen zeggen ‘op comfortabele wijze aan toekomstige financiële verplichtingen kan voldoen’. De rederij stelde daartoe onder meer een nieuwe banklening van meer dan een miljard dollar veilig, waarvan 300 miljoen dollar aan Ceva ter beschikking is gesteld.

Ceva Logistics

De Fransen zijn er bijna in geslaagd een eind te maken aan de lange reeks verliesjaren van het bijna twee jaar geleden overgenomen Ceva Logistics. De dochter beëindigde het eerste semester netto een miljoen dollar in het rood, waar vorig jaar nog een min van 31 miljoen in de boeken stond. Zonder de effecten van de coronacrisis was de logistiek dienstverlener waarschijnlijk zes miljoen boven nul geëindigd, zo heeft CMA CGM berekend. De omzet van Ceva daalde met bijna 5% tot 1,73 miljard dollar, maar het bruto resultaat (ebitda) steeg met 4% tot 153 miljoen dollar, schrijft het concern met dik gedrukte letters in het halfjaarverslag.

Net als andere logistiek dienstverleners had Ceva te maken met een combinatie van afgenomen inkomsten uit het vervoer van zeevracht en een spectaculaire stijging van de winst uit het vervoer van luchtvracht, waarvan de prijzen als gevolg van de coronacrisis omhoogschoten.

De divisie contractlogistiek, hoofdzakelijk automotive, werd daarentegen hard door de coronacrisis getroffen. Als gevolg van lockdowns in tal van landen in het tweede kwartaal, moesten veel vestigingen de poorten tijdelijk sluiten.

Eerste kwartaal

CMA CGM verwachtte aan het eind van het eerste kwartaal nog een volumedaling van 10% in de eerste zes maanden. Dat is met 13% dus iets groter uitgevallen. Saadé verwachtte toen ook ‘ondanks de onzekerheid rond de wereldeconomie een verbetering in het tweede kwartaal, dankzij operationele flexibiliteit en discipline op het gebied van kostenbeheersing’.

Eerder dit jaar verkocht de rederij belangen in acht containerterminals, waaronder RWG op de Maasvlakte, aan Terminal Link, een joint venture met China Merchants Port (CMPort). De Franse rederij kondigde de verkoop eind vorig jaar aan in het kader van een programma ter waarde van ongeveer ruim twee miljard dollar om de liquiditeit te verbeteren en de omvangrijke schuld terug te brengen.

Schuldenberg

Vorig jaar kwam de Franse scheepvaartgroep uit op een nettoverlies van 229 miljoen dollar en een schuldenberg van bijna achttien miljard dollar. De groei van de schuldpositie had deels te maken met de overname van Ceva Logistics en deels met de toepassing van het nieuwe boekhoudregime IFRS. Volgens CMA CGM verdwijnt dat effect op termijn.

De omzet steeg met bijna 30% tot 30,3 miljard dollar, vooral als gevolg van de acquisitie van Ceva, dat ruim zeven miljard dollar bijdroeg. Exclusief Ceva daalde de omzet met bijna 1%. De liquiditeit van de groep bedroeg aan het eind van vorig jaar 1,6 miljard dollar.