Niettemin kijkt de de groep tevreden terug op een ‘operationeel naar omstandigheden bijzonder goed eerste halfjaar’. Het bruto resultaat (ebitda) steeg van 136 miljoen euro tot 204 miljoen euro en de netto operationele winst sloeg om van een verlies van 41 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar naar een plus van 47,5 miljoen dit jaar. De omzet daalde een fractie, met vijf miljoen euro, tot 1,261 miljard.

Roller-coaster

Topman Peter Berdowski omschrijft het afgelopen halfjaar als een ‘roller-coaster waarin we alle zeilen hebben moeten bijzetten om het bedrijf door de coronacrisis te loodsen’. Hij vindt dat er ‘ondanks de ongekend uitdagende omstandigheden een uitstekend operationeel resultaat is gerealiseerd’.

De maritiem aannemer verwacht dat het bedrijfsresultaat van 2019 van 376 miljoen euro dit jaar zal worden geëvenaard. Daarbij is geen rekening gehouden met de afwaardering in de eerste helft van het jaar. De groep gaat het eerder opgeschorte programma tot inkoop van eigen aandelen hervatten. Beleggers reageerden enthousiast op de cijfers. De koers van het aandeel schoot bij de opening van de Amsterdamse beurs met 11% omhoog.

Overheadkosten

De Papendrechtse groep zegt verder de overheadkosten fors te hebben gereduceerd door te snijden in ‘niet-projectgerelateerde kosten’. Ook is met het oog op de coronacrisis de gelduitstroom teruggedrongen door het investeringsprogramma voor dit jaar te halveren, het aandelen-inkoopprogramma op te schorten en het dividend te schrappen. Zodoende is er het afgelopen halfjaar zo’n 300 miljoen euro binnengehouden.

De orderportefeuille bedroeg medio dit jaar 4,6 miljard euro, zo’n 300 miljoen meer dan een jaar eerder. Volgens Boskalis is dankzij de goed gevulde orderportefeuille een belangrijk deel van de omzet voor 2020 al veiliggesteld. De groep verwacht dit jaar zo’n 200 miljoen euro te investeren, inclusief de uitgaven voor groot onderhoud van schepen.