Over het eerste halfjaar bedraagt de winst 485,2 miljoen dollar. De rederij gaat daarmee onder meer eigen aandelen inkopen en vernietigen, waardoor de waarde van de overige aandelen stijgt. In 2019 eindigde het eerste semester nog in rode cijfers. De omzet ligt nu meer dan dubbel zo hoog als toen.

Hoge vrachttarieven

De vooruitzichten voor het derde kwartaal zijn gematigder. Doordat de (over)productie van aardolie recent sterk verminderde, nam ook de vraag naar drijvende opslagruimte af. Maar vanaf september zouden de Opec-landen hun productie weer opdrijven. Er is ook kans dat China meer olie gaat opkopen, dit in het kader van handelsovereenkomsten met de Verenigde Staten. Wat Euronav zelf betreft is de helft van de vlootcapaciteit al geboekt.

De goede kwartaalresultaten zijn te danken aan de hoge vrachttarieven en aan de verkoop van twee oude schepen, de Suezmax Cap Diamant (2001) en de supertanker TI Hellas (2005). De orders om nieuwe schepen te bouwen blijven volgens Euronav op hun laagste punt sinds jaren. De rederij acht het onwaarschijnlijk dat daarin verandering zal komen, door de alsmaar moeilijkere toegang tot financiering voor de scheepvaartsector en de steeds strengere milieunormen.

Covid-19

In de aanpak van de coronacrisis roept Euronav opnieuw op om zeevarend personeel internationaal het statuut van ‘key worker’ toe te kennen. De motivatie hiervoor is dat het door de maatregelen in de strijd tegen Covid-19 vaak niet mogelijk is om bemanningswissels uit te voeren. Door de reisbeperkingen verblijven duizenden zeevarenden al langer aan boord dan hun contract voorschrijft. Dat treft niet alleen hen, maar ook de bemanning die niet aan nieuwe opdrachten kunnen beginnen. Met het statuut van key worker kunnen ze naar hun bestemmingen reizen.

Tot nog toe zijn er bij de Euronav-bemanningen geen besmettingen vastgesteld. De invloed van de crisis op de kosten bleef tijdens het tweede kwartaal beperkt. Euronav acht in het derde kwartaal wel een toename mogelijk van kosten voortkomend uit quarantaine-accommodatie en hogere reiskosten.