Ongeveer driehonderd schepen gaan waarnemingen van onder meer luchtdruk, temperatuur en windkracht geautomatiseerd doorgeven aan het Global Observing System van de World Meteorological Organization. Tot nu toe gebeurt dat vrijwel volledig handmatig, waarbij een bemanningslid gegevens doorstuurt naar een aantal weerstations.

Veiligheid op zee

Het Voluntary Observing Ships Scheme (VOS), zoals het programma officieel heet, heeft vooral ten doel om de kwaliteit van weersvoorspellingen te verbeteren en daarmee de veiligheid op zee te verbeteren. Volgens een Maersk-woordvoerder draagt zelfs een bescheiden verbetering bij aan de veiligheid op zee en de betrouwbaarheid van verwachte aankomsttijden.

Inmiddels zijn de eerste vijf Maresk-schepen aangesloten bij VOS. Ze zijn uitgerust met geavanceerde apparatuur om meteorologische waarnemingen te doen en fungeren daarmee in feite als varend weerstation, aldus Maersk.

Sinds 1853

Overigens is het gestructureerd doorseinen van weerberichten bepaald niet nieuw: dat gebeurt al sinds 1853. Daardoor is bekend dat de oppervlaktetemperatuur van het zeewater wereldwijd sindsdien met ongeveer een graad is gestegen.