U staat nu bijna een jaar aan het roer. Wat zijn de strategische doelstellingen van de familie?

Wij blijven onze toekomst als familie zien in de transport en logistiek. Daar liggen ook onze wortels. We willen dan ook verder investeren in de sector met het oog op onze de lange geschiedenis in de logistiek. Uitdaging is wel om de snel veranderende omstandigheden in het transport bij te kunnen houden. Economisch hebben wij daarbij altijd het sportieve doel voor ogen om beter te zijn dan de doorsnee in de logistieke markt.

Is dat gelukt?

2019 was best een goed jaar voor ons ofschoon we het met de handelsbeperkingen en de teruggang in de auto-industrie en bij de luchtvracht best wat tegenwind hebben gehad. Ook de groeimarkt Centraal Azië langs de Zijderoute ontwikkelt zich trager dan gehoopt. Het was dan ook niet het jaar van de grote omzetgroei. De markten hebben zich meer zijwaarts en deels achteruit ontwikkeld, maar de som blijft positief vergeleken bij het boekjaar 2018 toen wij uitkwamen op een omzet van 1,67 miljard euro.

De focus bij Gebrüder Weiss lag altijd in Midden- en Zuid-Europa. Komt daar verandering in?

Dat blijven onze sleutelmarkten, waar wij ook aanwezig zijn met eigen filialen. Zuid-Duitsland behoort daar ook bij. Daar zijn wij eigenlijk al sinds de Middeleeuwen actief en willen wij nog steeds organisch en via overnames groeien. In andere West-Europese markten vullen wij het netwerk in via sterke samenwerkingspartners. Zo werken wij in delen van Duitsland samen met collega’s uit de System Alliance, waartoe  ook wij behoren. Daarnaast hebben wij bijvoorbeeld in de lucht-en zeevracht wel eigen kantoren in bijvoorbeeld Frankfurt, Düsseldorf, Hamburg, München en Stuttgart.  In Frankrijk zijn wij helemaal niet zelf actief maar vullen wij de lucht-enzeevrachtexpeditie in via onze wegvervoerpartner Heppner.

Hoe staat het met de expansieplannen langs de Zijderoute.

Wij hebben daar, maar ook in China en Zuidoost-Azië op strategische punten eigen vestigingen geopend. Wij zien bijvoorbeeld de Kaukasus tussen Europa en Centraal Azië als groeimarkt. Het gaat dan om landen  als Azerbeidzjan, Armenië en Georgië. Wij hebben ook in Kazachstan een tweede vrachtkantoor geopend voor de gehele regio. Helaas is de ontwikkeling van de regio zwakker verlopen in 2019 dan wij hadden verwacht op basis van onze investeringen. Wij voorzien echter groei voor de toekomst.

Gebrüder Weiss staat vooral bekend om zijn landvervoer, maar u wilt in het kader van het drie jaar oude strategisch plan vooral meer omzet halen uit lucht-en zeevrachtexpeditie?

Klopt. Wij hebben een aantal belangrijke landen benoemd waar wij het complete expeditiepakket aanbieden Het gaat dan om Europa en overzee om de VS, Canada, China, Hong kong, Taiwan, Japan, Singapore, Vietnam en Dubai. Daarbij hebben wij in bijvoorbeeld de belangrijke transportmarkten als Singapore, VS en Hongkong eigen kantoren opgezet. Daar paste de oude partnerschap met lokale expediteurs niet langer en hebben afscheid genomen van hen. Wij halen in de meeste landen nu ongeveer 20 tot 25% van de omzet uit zee- en luchtvrachtvervoer, maar wij zijn nog niet in alle landen aanwezig met ons complete pakket aan diensten. Vooral in de VS zien wij nog grote mogelijkheden om te groeien.

Recent stapte uw broer Heinz op. Hij was juist verantwoordelijk voor de lucht- en zeevrachtexpeditie. Toch verrassend?  

Dat was puur een persoonlijk besluit van mijn broer. Hij heeft zijn hele leven voor het bedrijf gewerkt  en was vijftien jaar lang lid van het bestuur. Wij hebben altijd goed samengewerkt. Hij heeft gewoon andere plannen en wij zijn blij dat wij met zijn opvolger, Lothar Thoma,  een logistiek expert in huis hebben gehaald met internationale managementkwaliteiten.

Oostenrijk heeft sinds kort een groen-rechtse coalitieregering met een verkeersminister van de groene partij. Baart dat u zorgen als transportondernemer?

Ik geloof principieel dat de coalitie goed is voor Oostenrijk en de accenten in het regeringsakkoord ook voor onze bedrijfstak  goed zijn gezet. Er is geen sprake van een radicale milieupolitiek. Ik verwacht dan ook compromisbereidheid en constructieve oplossingen. Daar gaat het om gezien onze gevoelige geografische ligging. Daarbij zijn het transitoverkeer door de Alpen en het afschaffen van de dieselprivileges belangrijke onderwerpen. Tevens ben ik blij dat de regering  heeft aangekondigd de logistieke hubfunctie van Oostenrijk te willen versterken.