Het journalistenteam van RBB kwam bij zijn onderzoek bizarre voorbeelden tegen van kleine objecten die in enorme verpakkingen werden getransporteerd. Dit betekent dat de betaler voor het transport, doorgaans de onlinehandelaar, soms de leverancier van het product, feitelijk geld uitgeeft voor grootvolumevervoer, terwijl het prijskaartje, als rekening wordt gehouden met het gewicht, in de praktijk veel lager zou uitpakken.

Het is een universeel gegeven. Wie in Nederland een bepaalde tube zalf nodig heeft, kan deze thuis bezorgd krijgen in een doos die de maten van de tube vele tientallen keren overschrijdt. In die doos wordt bovendien opvulmateriaal verpakt om de lege ruimte te vullen. Wie twee patronen printerinkt bestelt, ontvangt deze meestal ook in verpakkingen waarin het volume van wel vijftig van die relatief kleine patronen kunnen worden verpakt.

Super.Markt raadpleegde onder meer webwinkelier Amazon, in dit geval de verzender van ruitenwissers. Een woordvoerder van Amazon verklaarde dat het bedrijf, voor alle producten die het aan de consument verkoopt, een dertigtal kartonnen verpakkingen in voorraad heeft. Wordt een bepaald product voor het eerst in het assortiment genomen, dan worden gewicht, omvang, hoogte en breedte in de computer geregistreerd.

‘Geen standaardverpakking’

Daarna worden bij de transportverpakking de aanbevelingen uit het computersysteem opgevolgd. Het probleem bij ruitenwissers, en nog wel meer producten, is echter dat er geen standaardverpakking voor is.

Buitendien, aldus de Amazon-woordvoerder, is de verpakking die af-fabriek om de ruitenwisser wordt aangebracht, veelal te smal om er een verzendlabel op te plakken. Het gevolg is dus dat bij de eindverpakking wordt gekozen voor ‘een maatje groter’, zodat veel meer lucht dan ruitenwisser wordt vervoerd.

Het programma legde het oor ook te luisteren bij Conrad Electronics, een Duitse onlinehandelaar in elektronica. Dit bedrijf kent zes kartonnen dozen waarin bestelde artikelen worden thuisbezorgd. ‘Het kan dus voorkomen dat kleine artikelen in een relatief grote kartonnen doos worden geleverd’, zegt een woordvoerder van Conrad.

18,7 miljoen ton

Een prachtige verklaring voor de ‘luchtige’ omgang met verpakkingsmateriaal geeft Karl-Heinz Behrens, mede-eigenaar van FaPack, een producent van verpakkingen in Berlijn. Het bedrijf heeft pakketten in honderden formaten in de aanbieding. Maar de keuze uit dit enorme assortiment ligt bij de eindverpakker, zegt Behrens. Daar komen de loonkosten om de hoek kijken. ‘Als de verpakker te lang de tijd heeft zich af te vragen welk volume het te verzenden product inneemt, is dat duurder dan wanneer hij gewoon voor de grootste doos kiest.’

In Duitsland bedroeg de hoeveelheid verpakkingsafval vorig jaar volgens het Umweltbundesagentur 18,7 miljoen ton. In Nederland zal dat bedrag op ongeveer een zesde neerkomen, ruim drie miljoen ton.