Dat heeft Peter Pardoel van Cabooter Group bekendgemaakt tijdens de European Silk Road Summit in Venlo. Cabooter Group is de exploitant van de terminal in Venlo, waar de lading uit China binnenkomt.

De containers gaan terug naar het Aziatische land, nadat ze zijn gevuld met goederen uit andere delen van Europa. Na vier jaar is het bedrijf nu bijna klaar voor de lancering van de spoordienst, die uiteindelijk moet worden omgezet in een dagelijkse verbinding.

Tekst loopt door onder foto.

Cabooter Group werkt samen met de haven van Baku, van waaruit de vracht wordt verscheept over de Kaspische Zee naar Kazakhstan en ÖBB’s Rail Cargo Group, operator van de treindiensten.

Op 26 november werd in Wenen een intentieverklaring getekend voor de start van de treindiensten. Vervolgens kwamen de drie de partijen op de European Silk Road Summit bij elkaar om over de samenwerking te vertellen.

Route nieuwe dienst

De route van de nieuwe treindienst begint in Xi’an in het oosten van China, waarna de reis zich vervolgt naar Kazachstan. In de haven van Aktau worden de containers op een schip geplaatst om over de Kaspische Zee naar de haven van Baku in Azerbeidzjan te worden vervoerd.

Hier wordt de lading opnieuw op een trein gezet die zijn weg vervolgt via de spoorlijn Baku-Tblisi-Kars richting Turkije. In Turkije gaat de reis verder naar Europa via Istanbul, Praag en uiteindelijk Venlo, aldus Pardoel.

Tekst loopt door onder kaart.

De gekozen route via de Middle Corridor is opvallend, omdat het in vergelijking met de reguliere route via Rusland, Wit-Rusland en Polen geen gemakkelijke route is. Dit is onder meer omdat de goederen moeten worden overgezet op een schip. Ook de kosten van deze route zijn nog relatief hoog.

Maar Cabooter wil graag onafhankelijk kunnen opereren, zonder Russische bemoeienis op de route, legt Pardoel uit. De reguliere treindienst van de Nieuwe Zijderoute gaat voor een groot deel over Russisch grondgebied, waardoor die verbinding onderhevig is aan politieke risico’s. De Middle Corridor is daarentegen de veiligere route, zegt menigeen.

Mijlpaal

Bovendien is er onlangs een mijlpaal bereikt toen de eerste goederentrein door de Marmaray Tunnel in Istanbul reed. Een klein stuk op een route van duizenden kilometers, maar wel degelijk van belang.

De Marmaray-tunnel is een 13,5 kilometer lange onderzeese spoorwegtunnel in Turkije, die het Europese en Aziatische deel van Istanbul met elkaar verbindt. De tunnel bestaat uit twee enkelsporige delen en werd tot nu toe alleen gebruikt voor passagierstreinen. Nu ook goederentreinen de Bosporus via de tunnel kunnen oversteken, kan de treinreis van Baku naar Europa worden uitgevoerd zonder te stoppen.

Andere voordelen

Daarnaast heeft de route via de Centraal- en Oost-Europese regio nog andere voordelen. Volgens Pardoel heeft deze regio veel potentie met opkomende markten en projecten om Centraal- en Oost-Europese landen beter per spoor met China te verbinden.

Pardoel verwacht dat de trein uit Venlo binnenkort ook vracht onderweg zal ophalen bij hubs in Wenen, Boedapest, Praag en Istanbul. De samenwerking met Rail Cargo Group is dan ook geen toeval: de Oostenrijkse operator heeft een uitgebreid netwerk in de Centraal-Oost-Europese regio.

Het ophalen van lading bestemd voor China is essentieel in de logistieke keten tussen de continenten, omdat momenteel het grootste deel van de ladingstromen naar het westen gaat. Er is voldoende vraag naar Chinese producten in Venlo en het achterland, maar de treinen worden niet gevuld met producten uit alleen deze regio.

Breder netwerk

Om dit op te lossen, bouwt Cabooter Group op een breder netwerk en partners. Het bedrijf is voornemens om goederen uit Portugal en Scandinavische landen op te nemen in de treindienst, zoals wijn uit het zuiden van Europa en zalm uit het noorden. Op 2 september werd al een rechtstreekse treindienst tussen Venlo en Zweden gelanceerd, waarbij gedeeltelijk gebruik wordt gemaakt van de aangekondigde verbinding met China.

In China zal de reis niet alleen naar Xi’an gaan, vertelt Pardoel. Cabooter wil de service in de nabije toekomst uitbreiden naar Wuhan en Zhenzhou. In China werkt de onderneming samen met het China Investment Promotion Agency (CIPA), en het openbare ontwikkelingsbedrijf LIOF van de provincie Limburg in Nederland.

CIPA gaat de regio Venlo in China promoten als toegangspoort tot de Europese markt. En omgekeerd zal het zich inzetten voor het consolideren van goederen in Europa, bestemd voor de Chinese markt. Ook andere partijen die belang hebben bij een sterkere handelsrelatie tussen Limburg en China zijn welkom om zich hierbij aan te sluiten, aldus Pardoel.

Nieuwe terminal

In Baku heeft de Limburgse onderneming ook een belang in een nieuwe terminal die op dit moment gebouwd wordt om de verwachte vrachtvolumes via de haven af ​​te handelen. Deze nieuwe terminal moet groter, geavanceerder en aantrekkelijker worden dan de huidige terminal.

De haven van Baku heeft onlangs een overeenkomst getekend met DP World om een ​​vrijhandelszone in de haven op te zetten. Daarbij wordt een breed scala aan diensten aangeboden met toegevoegde waarde voor bedrijven in de regio.

3,2 miljoen ton

De verwachtingen over de Middle Corridor via Baku zijn hoog. Vorig jaar werd in totaal 3,2 miljoen ton aan goederen per trein vervoerd via de route. In het derde kwartaal van dit jaar was dit al 3 miljoen ton. Baku moet een centrale rol gaan spelen op de route, als hub die het oosten en westen met elkaar verbindt.

Tekst loopt door onder infographic.

Ondertussen wordt er aan het thuisfront ook hard gewerkt om de verwachte groei in volumes aan te kunnen. Cabooter Group bouwt in Venlo momenteel de grootste binnenlandse spoorterminal van Nederland, van ongeveer 280.000 vierkante meter en een spoorlengte van 900 meter. Op de vraag waarom Venlo het eindpunt (of beginpunt) zou moeten zijn, wordt vooral deze ontwikkeling genoemd.

Cabooter exploiteert momenteel twee terminals (waarvan één net over de grens in Duitsland) en met deze toevoeging kan het enorme volumes verwerken. Volgens Pardoel geeft dit Venlo een voordeel ten opzichte van dichtbijgelegen hubs als Tilburg en Duisburg. Als het aan hem ligt, is Venlo binnenkort de belangrijkste Zijderoute-hub in West-Europa.

Tijdens Havendebat Rotterdam staan we uitgebreid stil bij de invloed van China op de Europese logistiek. Luister naar diverse topsprekers en debatteer mee. Kijk voor meer informatie op: events.nieuwsbladtransport.nl/havendebat-rotterdam-2019/