De autosnelweg maakt onderdeel uit van de Pan-Europese corridor 10. Deze corridor loopt van het Oostenrijkse Salzburg en van Boedapest (Hongarije) naar Thessaloniki in Griekenland met een gedeelte naar Sofia (Bulgarije). Voor de zomer opende Servië al het laatste gedeelte autosnelweg richting Noord-Macedonië / Griekenland, de zuidelijke tak van corridor 10.

Oostelijke tak

Het nieuwe 86.9 kilometer gedeelte, die de oostelijke tak vormt van corridor 10, loopt vanaf de Servische stad Niš (met aansluiting op de autosnelweg richting Belgrado) tot de Servisch-Bulgaarse grens.

Delen van de autosnelweg werden al eerder gefaseerd opengesteld voor het wegverkeer. De laatste 22.5 kilometer werd op 10 november geopend en daarmee is de oostelijke tak, net als de zuidelijke tak, nu dus volledig autosnelweg. Dit gedeelte loopt door bergachtig terrein en heeft 87 bruggen en 5 tunnels.

476 miljoen euro

De totale kosten van het traject bedroegen 476 miljoen euro en de Europese Investeringsbank (EIB) zorgde met 265 miljoen euro voor meer dan de helft van de financiering.

De beruchte onveilige 2-baans oude route door de Sićevo-kloof behoort hiermee tot het verleden, wat niet alleen scheelt qua reistijd, maar ook qua veiligheid. In Bulgarije moet het gedeelte tussen de grens met Servië en Sofia overigens nog wel tot autosnelweg worden opgewaardeerd, alleen is nog niet bekend wanneer dat gaat gebeuren.