Door de opwarming van de aarde wordt het gebied ten noorden van Rusland voor een steeds langere periode bevaarbaar. Omdat de route aanmerkelijk korter is dan via het Suezkanaal, doet een containerschip er minder lang over om van China naar Europa te varen. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook brandstof.

Controversieel

Toch is het gebruik van de route controversieel. De noordpool is een kwetsbaar natuurgebied en zou nog verder worden aangetast als daar op reguliere basis schepen langs varen die schadelijke stoffen uitstoten. Milieugroepen zijn dan ook fel tegen het gebruik van deze route.

Ook in de maritieme sector zelf zijn er twijfels. CMA CGM zei eind augustus al dat de rederij de route niet gaat gebruiken. Jörg Erdmann, senior director sustainability bij Hapag-Lloyd, zei onlangs dat ook de Duitsers niet gaan varen via het noordpoolgebied.

‘We gebruiken de noordelijke route niet en hebben ook geen plannen om dat in de toekomst wel te doen’, zei Erdmann toen hij hierover een vraag kreeg. Dat meldt het maritieme vakblad Seatrade Maritime News. Erdmann vervolgde: ’Zo lang er geen garanties zijn dat deze route zonder negatieve consequenties voor het milieu kan worden bevaren, is het gebruik ervan geen optie voor ons.’

Diepgang en ijsklasse

Naast de problemen rondom duurzaamheid ziet Erdmann ook andere obstakels. Volgens hem zijn de voordelen ervan nog zeer beperkt, onder meer doordat de route nog altijd slechts een beperkt deel van het jaar te gebruiken is. Daardoor is het optuigen van een reguliere dienst commercieel zeer lastig.

Ook ziet hij diverse praktische problemen. Containerschepen worden almaar groter zodat ze meer containers mee kunnen nemen. ‘Je moet rekening houden met de steeds grotere diepgang van deze schepen. Daarnaast moeten de schepen over de juiste ijsklasse beschikken.’

Sectorgenoten van Hapag-Lloyd zijn minder stellig. Zo heeft Cosco al diverse malen ‘om de noord’ gevaren, zij het niet met een containerschip. Marktleider Maersk heeft al wel met een container carrier de Arctische route gebruikt: de ‘Venta Maersk’.

Lees ook: