Volgens vice-voorzitter Astrid Seltmann van de mondiale branchevereniging is dat cijfer de resultante van een stijging van de premie-inkomsten met 2,5% uit het goederenvervoer en een daling van de inkomsten met 3% uit de offshore-industrie.

Scheepsbranden

Volgens IUMI is de toename aan de magere kant, gezien de gestegen schadelast. Vooral branden aan boord van containerschepen, zoals de ‘Maersk Honam’ en de ‘Grande America’, zorgen voor enorme claims. Het verbond van verzekeraars pleit daarom voor maatregelen om het aantal scheepsbranden terug te dringen. Die zouden gericht moeten zijn op preventie en meer bluscapaciteit aan boord van de schepen.

Bijna de helft (46,4%) van alle premies werd in Europa geïnd. De regio Azië/Pacific was goed voor iets meer dan 30%, Zuid-Amerika ruim 10%, Noord-Amerika en overige regio’s beide voor iets meer dan 6%. In 2017 was Europa nog goed voor ruim 49%. Het aandeel van Azië/Pacific bedroeg toen nog iets meer dan 28%.