Delta en Korean zitten in de Skyteam-alliantie samen met Air France-KLM. Ook in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft Delta een minderheidsbelang.

Eerder had Delta aangegeven dat het met het oog op koopintenties van het lokaal activistisch beleggingsfonds KCGI het belang in Korean wilde uitbouwen naar 10%. KCGI bezit nu 16% van de aandelen in Korean en is daarmee na Hanjin-KAL (29%) de tweede grote aandeelhouder van de Koreaanse luchtvaartmaatschappij. Nummer drie is een Koreaanse pensioenfonds met 6,6%.

Joint venture

Los van de samenwerking binnen de Skyteam-alliantie hebben Delta en Korean Air vorig jaar een joint venture opgezet voor het gezamenlijk uitventen van routes tussen Azië en de Noord-Amerika. De samenwerking past in de strategie van de Amerikanen om in een aantal sleutelmarkten in zee te gaan met strategische partners. Voor Europa is dat Air France-KLM.

Korean Air is met een vloot van 23 vrachtvliegtuigen, waaronder twaalf B777-200F’s en zeven B747-8F’s, een van de grootste vrachtvervoerders van Azië.