Doel is om de capaciteit op te voeren. Nu is dat nog het equivalent van 2.600 vrachtwagens per week, maar dat moet opgetrokken worden naar 5.300. Lineas wil zo een grotere bijdrage leveren aan de bestrijding van de verkeerschaos, die naar verwachting het gevolg zal zijn van de Oosterweelwerken.

Nieuwe verbindingen

Op de lijnen van Antwerpen naar La Louvière, Genk en Zeebrugge wordt de capaciteit verhoogd en naar Terneuzen en Gent komen er nieuwe verbindingen. Deze ‘Oosterweel-treinen’ verbinden die bestemmingen met de belangrijkste kaaien op de Linkeroever (1742 en 1700) en Rechteroever (869 en 913) via zijn Main Hub in Antwerpen. Van daaruit vertrekken de treinen richting bestemmingen in Europa.

De treinen maken deel uit van het zogenoemde Green Xpress Network van Lineas. Dit Europese netwerk bestaat uit ‘open’ treinen, die dagelijks en op regelmatige tijdstippen tussen grote logistieke centra rijden. Vervoerders kunnen hun lading, vanaf een enkele container, bij een terminal op de trein zetten en zo de files vermijden, aldus de spoorvervoerder.

Mobiliteit verbeteren

Volgens CCO Sam Bruynseels van Lineas kunnen klanten hun lading in een vroeger stadium op het spoor zetten. ‘Zo willen we het vrachtverkeer tussen de haven en het Belgische en Europese binnenland optimaliseren en tegelijk de mobiliteit verbeteren’, zegt hij.