EU-president Donald Tusk heeft Johnson per ommegaande laten weten dat over heronderhandelingen hierover geen sprake zal zijn. De ‘backstop’ voorziet in een tweejarige overgangsperiode na de feitelijke Brexit, per eind oktober dit jaar.

In die twee jaar wordt nog min of meer soepel omgegaan met grensverkeer tussen beide delen van het Ierse eiland, maar uiteindelijk komt er een harde EU-buitengrens, met slagbomen en alle gebruikelijke formaliteiten aan de Europese buitengrenzen.

Johnson wijst douane-unie af

Johnson treedt de komende dagen in overleg met de Duitse bondskanselier, Angela Merkel, en de Franse president, Emmanuel Macron, over het Britse vertrek. Hij zegt een ‘harde’ Brexit te willen voorkomen, maar hij wil ook niet dat het VK na de uittreding omwille van het Noord-Ierse probleem met de backstop langdurig deel moet blijven uitmaken van de Europese douane-unie.

Volgens Tusk is dit vraagstuk onoplosbaar. Het met Johnson’s voorganger, Theresa May, gesloten scheidingsakkoord kan, zegt Tusk, niet worden opengebroken en de ‘backstop’ wordt niet gewijzigd. Johnson meent dat de backstop zelfs het broze vredesakkoord in Noord-Ierland tussen protestantse en katholieke groeperingen, het ‘Goede Vrijdag-akkoord’, op het spel zet.

Taoiseach en PM: vruchteloos telefoontje

Volgens de Britse krant The Guardian heeft Johnson dinsdagmorgen een uur lang getelefoneerd met zijn Ierse collega, Leo Varadkar, de premier of ‘taoiseach’ van de Ierse Republiek. Daarbij ging het eveneens over de backstop. Veel resultaat schijnt dit onderhoud niet te hebben gehad, maar de twee hebben afgesproken dat Johnson begin september nog eens naar Dublin afreist voor een vervolggesprek.

Inmiddels is het VK in de aanloop naar de Brexit nog steeds massaal aan het hamsteren. Er worden voeding en medicijnen ingeslagen en de wat vermogender Britten kopen duurdere automobielen van het vaste land, nu het Britse pond nog niet al te veel in waarde is gedaald. Aan Britse kant wordt na 31 oktober chaos voorzien in de havens, die dan immers door de EU als ‘derde land’ worden beschouwd.

Portbase breidt campagne uit

Portbase, het Nederlandse systeem voor soepele afhandeling van de scheepvaart in de havens, zegt de voorbereidingen voor een Brexit op 1 november wél op orde te hebben. Daaraan is de afgelopen tijd hard gewerkt door de havens zelf en de organisaties van verladers en vervoerders.

Een punt van zorg is nog, zegt Portbase, dat onvoldoende importeurs, exporteurs en vervoerders zich al hebben aangemeld voor de digitale afwikkeling van hun transporten van en naar het VK. De organisaties hebben een gezamenlijke campagne gevoerd onder de naam ‘Get Ready for Brexit’. Deze campagne wordt nu uitgebreid om alle betrokkenen in de handel met het VK over de digitale streep te trekken.