Dat stelt de Amerikaanse National Retail Federation (NRF), die in samenwerking met het consultancybureau Hackett Associates maandelijks een overzicht samenstelt van de containeroverslag in de belangrijkste Noord-Amerikaanse havens.

Dat laat zien dat in juni 1,8 miljoen teu aan importcontainers met consumentenartikelen werd overgeslagen, ongeveer 3% minder dan vorig jaar. Juni is de laatste maand waarover al definitieve cijfers bekend zijn.

Historisch hoog

Verwacht wordt dat het volume tot het einde van het jaar rond de 1,8 tot 1,9 miljoen teu per maand zal blijven schommelen, ongeveer evenveel als het historisch hoge niveau van de tweede helft van vorig jaar. Als verklaring zegt Jonathan Gold van de NRF dat het niet eenvoudig is om bestaande aanvoerlijnen om te gooien, zelfs als bijna alle Chinese importgoederen belast worden.

De brancheorganisatie, verklaard tegenstander van importheffingen (‘Tariffs are bad’), stelt dat zijn achterban de Amerikaans/Chinese handelsoorlog beu is: ‘Het bestraffen van Amerikaanse bedrijven, werknemers en families voor Chinese handelspraktijken moet stoppen’. Volgens de NRF hebben Amerikaanse importeurs in juni zes miljard dollar aan importheffingen betaald, ‘een van de duurste maanden uit de Amerikaanse geschiedenis en 74% meer dan juni vorig jaar’.

Nog meer tarieven

Zoals bekend kondigde president Trump vorige week onverwacht aan dat vanaf 1 september nog eens zo’n 300 miljard dollar aan Chinese importgoederen wordt belast. Samen met de heffing van 25% op een pakket van 250 miljard is dan bijna de volledige Chinese import belast. Ervan uitgaande dat de heffingen niet leiden tot een grote volumedaling, levert dat de Amerikaanse schatkist ruim negentig miljard dollar op jaarbasis op.

Hackett Associates-oprichter Ben Hackett stelt dat een verdere verhoging van het tarief op het nu te belasten pakket tot 25% wel degelijk ‘een significante’ impact op de volumes zou hebben: ‘In dat geval zouden we onze prognoses moeten bijstellen’. Vooralsnog gaat hij ervan uit dat dit jaar via de betrokken havens 21,7 miljoen teu met consumentengoederen wordt aangevoerd. Dat is slechts honderdduizend teu minder dan vorig jaar.

Die cijfers zijn afkomstig uit de Noord-Amerika-sectie van de Global Port Tracker, die Hacket maandelijks samenstelt. Daarin zitten de westkust-havens Los Angeles/Long Beach, Oakland, Seattle en Tacoma en New York/New Jersey, Port of Virginia, Charleston, Savannah, Port Everglades, Miami and Jacksonville aan de oostkust, aangevuld met Houston aan de Golf van Mexico.