Topman Ben Smith sprak in een toelichting evenwel van een ‘robuust’ kwartaal, ook gelet op de passagiersgroei en kostenbesparingen bij de onderneming.

Operationele winst

De operationele winst van de luchtvaartcombinatie steeg met 54 miljoen euro tot 400 miljoen. Stakingen bij Air France zorgden in de meetperiode vorig jaar voor een kostenpost van 260 miljoen euro. De Franse maatschappij sloot het kwartaal af met een resultaat van 143 miljoen euro. Dat is 130 miljoen meer dan een jaar eerder. Het operationeel resultaat van KLM daalde met 70 miljoen euro tot 258 miljoen. De winstmarge bij KLM viel met bijna 9% wel fors hoger uit dan bij zusterbedrijf Air France, waar het rendement 3,3% was.

Volgens financieel directeur Frédéric Gagey valt dit grote verschil goeddeels te verklaren. Hij erkent dat de personeelskosten van Air France hoger zijn. Maar hij wijst er op dat de Franse maatschappij, anders dan KLM, ook minder rendabele binnenlandse vluchten aanbiedt. Die markt is volgens de Fransman uiterst competitief, ook omdat er concurrentie is van bijvoorbeeld de trein. Ook vallen de kosten voor diensten op luchthaven Charles de Gaulle doorgaans duurder uit dan op Schiphol.

Kerosine

De totale omzet van de onderneming steeg met ruim 6% tot bijna 7,1 miljard euro. AF-KLM was in de meetperiode 1,4 miljard euro kwijt aan kerosine, bijna een vijfde meer dan een jaar eerder. In totaal zal het bedrijf dit jaar op jaarbasis 550 miljoen euro meer kwijt zijn aan brandstof dan in 2018.

AF-KLM wil de kosten verder omlaag krijgen. Ook werd een vlootvernieuwing aangekondigd. Volgens Smith is dat een cruciale stap om duurzamer te kunnen opereren met stillere en schonere vliegtuigen.

Lees ook: Weer krimp vrachtvervoer Air France-KLM