Vanaf 1 januari 2020 mogen zeeschepen alleen nog varen op brandstof met maximaal 0,5% zwavel. Intercargo wijst erop dat rederijen ruim voor die tijd tests moeten uitvoeren om erachter te komen of het gebruik van zwavelarme brandstof tot problemen leidt. Dat is nu vaak nog niet mogelijk omdat conforme brandstoffen volgens Intercargo in te weinig havens beschikbaar zijn.

Gevaren

Volgens de brancheorganisatie, waarbij ongeveer een vijfde van de wereldvloot aan drogebulkcarriers is aangesloten, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties. ‘Het testen van nieuwe brandstoffen en het opleiden van de bemanning moet onder praktijkomstandigheden gebeuren. Als dat niet kan, dreigen aanzienlijke gevaren voor de veiligheid van zeevarenden, schepen, lading en het milieu’, aldus Intercargo.

Die roept de brandstofleveranciers daarom op om zwavelarme in veel meer havens aan te bieden en exploitanten van schepen om die ook in te slaan. Verder zouden reders zo snel mogelijk moeten beginnen zeevarenden vertrouwd te maken met de nieuwe brandstoffen. ‘Het zal van hun vaardigheden afhangen of deze drastische verandering soepel gaat verlopen’, aldus Intercargo.