Power is sceptisch over de strategie van onder meer DP World en Maersk, die door overnames proberen in de breedte te groeien. Zo kocht Dubai Ports World (DP World) binnen een jaar offshorebedrijf Topaz Energy & Marine, de Britse rederij P&O Ferries en shortsearederij Unifeeder.

Weinig synergie

‘DP World is geen havenbedrijf aan het bouwen, maar een maritiem conglomeraat. Ik verwacht dat er tussen die bedrijven weinig synergie wordt bewerkstelligd,’ aldus Power tijdens het onlangs gehouden 2019 Maritime Silk Road Port Forum in het Chinese Ningbo. P&O Ferries en Unifeeder hebben beide een interessante positie in de intra-Europese shortseahandel, maar de twee dragen volgens hem nauwelijks bij aan de core business van DP World.

Ook diverse containerrederijen zijn bezig om hun dienstenaanbod te verbreden. Zo kocht CMA CGM vorig jaar de logistiek dienstverlener Ceva Logistics. Maersk besloot om zijn strategie te wijzigen en een end-to-end logistieke speler te worden. Recentelijk sprak topman Søren Skou nog de wens uit dat het achterland op termijn moet zorgen voor 50% van de omzet. Nu nog komt 80% van de omzet van de containervaart-activiteiten. Als onderdeel van deze koerswijziging is dochterbedrijf Damco deels bij het moederbedrijf gevoegd.

Extreem riskant

Volgens Power zijn dergelijke strategieën een complete transformatie. ‘Zeer ambitieus, maar naar mijn mening extreem riskant. Hij onderscheidt diverse risico’s voor bedrijven die deze strategie hanteren. Ten eerste gaan ze op deze manier de concurrentie aan met bedrijven waarmee ze nu een zakelijke relatie hebben, zoals expediteurs. Die relatie kan hierdoor verslechteren.

Daarnaast is er het gevaar dat het management de focus verliest op de kernactiviteit en kan het zorgen voor interne conflicten. Ook is er het gevaar dat de doelstellingen van de verschillende business units niet goed op elkaar zijn afgestemd.

DP World

DP World maakte enkele weken geleden bekend offshorebedrijf Topaz Energy & Marine over te nemen voor 1,1 miljard dollar. De acquisitie volgde op een reeks van strategische overnames van DP World in de laatste twaalf maanden. In februari van dit jaar legde het bedrijf nog 370 miljoen euro neer voor de Britse rederij P&O Ferries. Vorig jaar augustus werd de Deense shortsearederij Unifeeder voor 585 miljoen euro gekocht.

Verbreding

Via de koop van Topaz borduurt het bedrijf voort op de strategie om naast de overslag een breed pakket aan logistiek diensten aan de maritieme sector aan te bieden. Daarbij wordt de terminaloperator met Topaz, een specialist in het leveren van logistieke diensten aan de olie- en gasindustrie, een speler in de mondiale energiesector.

De Franse rederij CMA CGM heeft dit jaar voor ruim 1,5 miljard euro een kleine 90% van de aandelen in Ceva Logistics verworven op de beurs van Zürich. Het bedrijf begon in oktober van vorig jaar met de opkoop van de aandelen, nadat het de biedingsstrijd rond Ceva had gewonnen van het Deense DSV.

Maersk is al enkele jaren bezig met de koerswijziging om van de rederij een geïntegreerd transport- en logistiek bedrijf maken, waarbij digitalisering en oplossingen op maat centraal staan. Aandeelhouders uitten onlangs kritiek op deze koers, omdat het nog niet tot goede financiële resultaten heeft geleid.