Dat zegt Mustafa Öz, voorzitter van de Beierse afdeling van de bond van werknemers in dit deel van de horeca, de NGG. Hij hekelt de lage lonen in wegrestaurants, waar het meeste personeel slechts het minimumloon zou krijgen uitbetaald. Dit personeel is volgens de NGG overbelast en dat merken ook de bezoekers van deze uitspanningen.

‘Als zich in één keer drie reisbussen melden, dan is een handjevol personeel volledig overbelast’, vindt NGG-voorman Öz. Volgens hem heeft bij de privatisering van de gastronomische dienstverlening, ongeveer twintig jaar geleden, de onderneming Tank und Rast in de hele bondsrepubliek vrijwel alle concessies in de wacht gesleept. Het resultaat is dat pachters, aan wie een bepaalde Raststätte in licentie werd gegeven, hoge pachten aan Tank und Rast moesten afdragen.

Schnitzel mit Pommes

Dat leidde, aldus Öz, ook tot hoge prijzen voor de verstrekte maaltijden – Bratwurst mit Kartoffelsalat, Schnitzel mit Pommes etc. – voor de gebruikers, maar evengoed tot druk op de lonen van de medewerkers.

Öz wijst er onder meer op dat de toerist of vrachtautochauffeur tegenwoordig zeventig eurocent, omgerekend ongeveer 1,40 Mark, mag neertellen voor een eenvoudig toiletbezoek. Hieraan kun je toevoegen dat sommige Raststätten je daarvoor weer een bonnetje meegeven, waarmee je bij een volgende gelegenheid gratis naar het toilet kunt gaan.

De NGG bepleit dat uiterlijk in 2021 de snelweggastronomie weer in overheidshanden komt.