Daar wordt het 220 meter lange en 102 meter brede gevaarte eind augustus verwacht. Bijzonder is dat het schip tijdens die 45 dagen durende reis op lng vaart. De ‘Sleipnir’ heeft het vloeibare aardgas de afgelopen dagen voor de kust van Indonesië aan boord genomen. Het is het eerste schip in zijn soort dat beschikt over dual fuel voortstuwing en dat dus zowel op lng als gasolie (mgo) kan varen.

Topman Koos-Jan van Brouwershaven zegt dat ervoor is gekozen om de eerste reis op gas te varen omdat het bedrijf ‘méér wil doen op het gebied van duurzaamheid. Niet omdat het moet, maar omdat we het willen’, voegt hij eraan toe. Het schip heeft verder led-verlichting en voorzieningen om het op walstroom aan te sluiten.

Titan LNG

Het vloeibare aardgas is geleverd door het Nederlandse bedrijf Titan LNG, dat in hoog tempo bezig is een lng-netwerk op het water uit te bouwen. Titan nam op zijn beurt de Rotterdamse rederij Anthony Veder in de arm.

Die zette de gastanker ‘Coral Fraseri’ in om het kraanschip ‘af te tanken’. Na de bunkeroperatie zet het Veder-schip eveneens koers richting Zuid-Spanje, waar het de ‘Sleipner’ nogmaals van lng zal voorzien. Anders dan de ‘Sleipnir’ maakt de ‘Coral Fraseri’ die reis via het Suezkanaal.