Tot enkele jaren geleden was het ondenkbaar, een vrachtwagen zonder fatsoenlijke spiegels. Het was zoiets als rijden zonder wielen. Maar door de opkomst van rijondersteunende technologie worden steeds meer taken de bestuurder uit handen genomen.

Nu worden dus de eerste stappen gezet om te rijden zonder spiegels. Het betreft de Mercedes-Benz Actros-trekker, die niet alleen zonder zijspiegels wordt geleverd, maar ook zonder trottoir- en frontspiegels. Zowel Simon Loos als Vos Transport rijden inmiddels met de ‘blinde’ vrachtwagens. Uiteraard zorgen fabrikanten voor een andere mogelijkheid om goed om je heen te kunnen kijken als chauffeur: de Mirrorcam, een digitale camera die spiegels overbodig moet maken.

Dode hoek

De digi-spiegel is bovenaan de buitenkant van de A-stijlen bevestigd en moet zorgen voor ‘een significante verkleining van de dode hoek’, aldus de producent in een persbericht. ‘Bovendien geeft het ontbreken van de zijspiegels de chauffeur beter zicht aan weerszijden van de cabine.’

In de cabine zijn links en rechts displays geplaatst, die de camerabeelden weergeven. ‘Bij het nemen van een bocht draait het beeld aan de binnenkant van de bocht mee, zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de gehele combinatie en de ruimte ernaast. De chauffeur kan op het display bijvoorbeeld ook het einde van de trailer markeren om zonder schaderisico aan te docken, of op elk gewenst moment de omgeving rond het voertuig vanuit de cabine controleren.’

Primeur

Vos Transport uit Deventer test momenteel één truck. Zodra de test is afgerond, worden 39 andere identieke vrachtwagens zonder spiegels in gebruik genomen. Simon Loos heeft vijftig Actrossen besteld. Volgens de betrokken partijen vergroot de truck niet alleen het overzicht, maar wordt er vanwege verminderde luchtweerstand ook brandstof bespaard. Beide bedrijven claimen de primeur.